Skip to main content

Virtuaalisten toimitilojen käyttö varmasti tulee muuttamaan opiskelun luonnetta lähiaikoina


Olette varmaan kaikki kuulleet sellaisista virtuaalisista toimintaympäristöistä kuten 2nd. life sekä siitä polveutuvista lukuisista peliympäristöistä tai uskon kyllä että suurin osa ihmisistä on itse tällaisia ympäristöjä käyttänyt pelatessaan tietokoneella tai muuten kokeilleensa erilaisia "uusia juttuja". Kun noita peliympäristöjä ajatellaan tarkasti, niin niitä voidaan hyödyntää erittäin monipuolisiin ratkaisuihin, joista yksi tietenkin ovat erilaiset opetus, sekä muut kokoustilanteet.

Noiden pelien sisään tai niiden pohjalta voidaan rakentaa esimerkiksi kokonainen virtuaalinen ammattioppilaitos tai muu kouluympäristö, jossa luennot tapahtuvat perinteisesti luokkahuoneessa, joka kuitenkin sijaitsee virtuaalisessa rakennuksessa tietokoneen muistissa. Tuo opetus tietenkin voi olla interaktiivista, eli opiskelijat klikkaavat käyttöliittymässä olevia ikoneja, kun he haluavat viitata kysyäkseen tai vastatakseen erilaisiin kysymyksiin. Mutta kuten tiedämme, niin tämä ratkaisu virtuaalisesta koulunkäynnistä voisi mullistaa koko opetuksen. Sen ansioista ryhmäkokoja ei tilan takia tarvitse rajoittaa, mikä mahdollistaa suuremman skaalan opetuksen järjestämisen.

Tuo virtuaalinen ympäristö voi merkitä sitä, että sen avulla voidaan esimerkiksi tenttien korjaaminen helpottua niin, että intensiivinen kieliopin tarkistus tehdään vain sellaisiin töihin, joissa on punaista viivaa, vaikka tietenkin jokainen tehtävä pitää katsella tuonkin asian osalta läpi, ja tietenkin arvostelu tehdään aina ihmisen toimesta. Eli tietokone on vain apuväline tuossa toimenpiteessä, ja sen toiminta tietenkin tukee tarkastajien toimia. Ja esimerkiksi kauppaoppilaitosten tehtävät voidaan tehdä täysin noissa virtuaalitiloissa, ja koko koulu käydä virtuaalisesti. Jos opetusta järjestetään 24/7, niin luennot voi pitää tietenkin interaktiivinen tekoälyä hyödyntävä tietokoneohjelma, joka osaa vastata aihetta koskeviin kysymyksiin.

Tuolloin luennot voidaan pitää niin, että nuo opiskelijat menevät heidän opintoihinsa kuuluville luennoille, kun heille sattuu sopimaan, eli he voivat käydä niillä vaikka keskellä yötä . Tässä  mallissa oikeiden opettajien aika voisi rajoittua esimerkiksi opetusryhmien virtuaaliseen tai paikan päällä tapahtuvaan  lähiohjaukseen, eli ne jotka tarvitsisivat  apua myös saisivat sitä. Eli kyse olisi opettajan ajan kohdentamisesta oikein. Mutta toisaalta on myös oppilaita, jotka eivät uskalla kysyä apua, jos he eivät selviä tehtävistään. Ja tuo voi sitten olla vähän kaksipiippuinen asia, koska kouluissa edellytetään tiettyjen asioiden hallintaa, että opiskelija ne läpäisee hyväksytysti. Ja jotkut tietenkin pitävät sitä, että opettaja viettää aikaa paljon jonkun ryhmän kanssa epäoikeudemukaisena mallina muita opiskelijoita kohtaan.

Ja tuolloin opettaja voisi kohdentaa ajankäyttöään niihin opiskelijoihin, joilla on vaikeuksia tehtävien suorittamisessa.  Virtuaaliset sekä interaktiiviset työtilat voivat myös mullistaa esimerkiksi liiketoiminnan lähiaikoina, koska kokoukset voidaan pitää täysin ilman matkakuluja, ja tuon takia esimerkiksi toisella puolen maapalloa olevan osakkaan kanssa voidaan pitää päivittäin yhteyttä. Tuo malli olisi tietenkin toivottavaa, koska se säästää sekä henkilön aikaa sekä luontoa, koska hänen ei tarvitse tuolloin tietenkään matkustaa lentokoneella mihinkään.

Ja sain tässä erään hassun ajatuksen joka ehkä kuulostaa hiukan erikoiselta, ja perustuu erääseen lyhytelokuvaan, jonka tässä katselin. Eli nuo johtajat voisivat käyttää tapaamisissa myös robotteja, joiden avulla he voisivat keskustella keskenään niin, että heidän todelliset henkilöllisyytensä voitaisiin salata. Nuo robotit voisivat toimia aivoaalloilla, joita sen keskusyksikölle välitetään internetin kautta, ja niiden välittämä kuva voisi olla sellainen, että siinä ihminen tuntee olevansa aivan kuten oikeassakin kokouksessa.

Eli tuo johtaja voisi robotin avulla pitää myös fyysisiä kokouksia joissa paikallinen työväki istuu kokoushuoneessa, ja johtaja kommunikoi robotin välityksellä heidän kanssaan. Tuosta virtuaalisten ympäristöjen hyödyntämisestä varmasti kirjoitan lähiaikoina lisää, koska kyseessä on mahtava ympäristö, missä voidaan simuloida taisteluita, henkilöiden evakoitumista rakennuksista sekä siltä, mitä valmis rakennus tulisi sisältä näyttämään.

Aiheeseen liittyvä elokuva löytyy täältä https://www.youtube.com/watch?v=XCrnEbxOR60

eapoonmetsa.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r