Havaijilaisten alkuperäiskansojen perimätietoa voidaan hyödyntää nykyaikaisten laivojen suunnittelussa. Esimerkiksi havaijlaisten trimaraanit, eli kolmirunkoalukset, joiden sivussa on yläkölit, eli ponttoonit mitkä eivät kosketa vettä ovat sikäli erittäin käytännöllisiä lähtökohtia laivojen suunnittelua ajatellen, että ne ovat verraten nopeita ja merikelpoisia välineitä, joiden pohjalta voidaan tehdä erittäin nopeita aluksia, jotka ovat samalla kapeita mutta merikelpoisia, ja niiden salaisuus on juuri tuossa ponttoonissa, mikä on normaalisti irti veden pinnasta. Aluksen kallistuessa se kuitenkin auttaa aluksen stabiloinnissa.
Tuo ratkaisu tekee aluksesta sellaisen, että siinä voidaan käyttää hyvin kapeaa runkoa, jolloin soutaminen on helpompaa, ja kuitenkin yläponttooni saa aikaan sen, että alus on samalla hyvin vakaa. Sen erona katamaraaniin nähden on se, että tuota alusta voidaan soutaa yhden miehen voimin. Tuo yläköliratkaisu on tuonut mieleeni yhden todella villin ratkaisun, mitä ei kuitenkaan koskaan ehkä olla toteutettu. Nimittäin tuolta pohjalta voidaan rakentaa "lentävä laiva", eli lentovene joka kykenee liikkumaan meren pinnalla kuin pikavene. Tämä ratkaisu poikkeaa neuvostoliiton Ekranoplanista siinä, että se ei käyttäisi vedessä liikkuessaan suihkumoottoreita, vaan toimisi kuin muutkin veneet. Ekranoplan eli WIG (Wing In Ground)-alus toimii siten, että sen siiven takareunus on käännetty alas, jolloin kone lepää ilmatyynyn varassa lentäessään matalalla.
Lun-luokan Ekranoplan |
Ekranoplanin ongelma on sen äänekkyys, eli sen avulla ei suoraan voida hiipiä rannan lähelle, ja päästää maihin erikoisjoukkoja. Tai jos puhutaan sen siviilimallista, niin se ei suoraan voisi lähteä tavallisesta satamasta, joka on sijoitettu lähelle asutusta Mutta jos siinä olisi potkurit, niin se voisi tulla hiljaa rannan lähelle ilaman, että moottorien jylinä paljastaisi sen Tuo alus voitaisiin viedä mihin hyvänsä alueelle, missä sitä tarvitaan lentämällä sitä kuten lentokonetta, ja jos se varustetaan vesisuihkumoottoreilla, niin tuo alus voi sitten operoida esimerkiksi syvältä sisämaasta käsin, jolloin sen tukikohtaa on vaikeampi paljastaa.
Eli niiden tukikohta voi sijaita hyvin kaukana paikasta, missä ne nousevat lentoon. Mutta toki ne voivat toimia myös tehtävissä, mihin voidaan käyttää vain pinta-aluksia. Eli tällaiset tehtävät voisivat olla salakuljettajien takaa-ajot, sukellusveneentorjunta, sekä ilma-iskut ja tiedustelu kuten lentokoneella. Ja se voidaan lähettää ilmaan miltä tahansa laivalta tai satamasta, mikä tekee siitä alustariippumattoman. Ja sen tankkaus voidaan tehdä mistä hyvänsä satamasta tai aluksesta käsin.
Tuollainen väline olisi vähän samaa kuin esimerkiksi legendaarinen Short Sunderland oli aikoinaan, mutta sillä olisi kyky myös toimia myös tavallisena veneenä, mikä lisää sen toimintamahdollisuuksia. Toisaalta jos tuo alus voisi vielä toimia sukellusveneenä, niin silloin se voisi soluttautua vihollisen puolustuksen ohi sukelluksissa hyökätä kohteeseensa sekä lentää pakoon. Tuosta laitteesta olen monesti kirjoittanut. En tiedä että millaisia ratkaisuja oikeasti noissa välineissä käytetään, mutta neuvostoliiton Ekranoplan sekä muutamat muut välineet ovat ainakin teoriassa olleet toimivia malleja.
espoonmetsa.blogspot.fi
Comments
Post a Comment