Skip to main content

Aurinkovoiman sekä muiden uusiutuvien luonnonvarojen käyttö voi olla mahdollista myös lentokoneissa


Monet ihmiset pitävät tuulivoiman käyttöä lentokoneissa tai lennokeissa aivan absurdina asiana, mutta tuo konsepti voisi toimia oikeastaan ihan hyvin esimerkiksi aurinkokäyttöisen lentokoneen apuvoimanlaitteena, millä sen toiminta-aikaa sitten kasvatetaan entisestään, ja tuollaisten aurinko- tai pikemminkin hybridikäyttöisten lentokoneiden kapasiteetti esimerkiksi jonkun tietyn alueen valvonnassa on erittäin suuri. Noiden lennokkien toiminta on oikeastaan aivan samanlaista kuin hybridiautojen. Se miten ne poikkeavat hybridiautoista on vain se, että tuo lennokki lentää korkealla ilmassa.

Ne voidaan rakentaa STEALTH-materiaaleista, ja niillä on erittäin suuri lentokorkeus, ja koska noista lennokeista ei jää infrapunajälkiä, niin niitä voidaan käyttää taistelukentillä osoittamaan täsmä-aseille kohteita sekä valvomaan vihollisen liikkeitä. Ja kuten monesti olen kirjoittanut, niin ne on erittäin vaikeasti tuhottavissa suuren lentokorkeuden sekä vähäisen tutka- sekä infrapunajäljen takia, jolloin niiden etsiminen on melko vaikeaa. Samoin aseiden kohdentaminen hiilikuiturunkoon voi olla hiukan vaativa prosessi.

Eli tuon lentokoneen potkurissa on generaattori sekä sähkömoottori, mitä käytetään siihen, että kaikki sähkövoima mitä on kerättävissä talteen, on on myös otettu talteen. Se ei tee lentokoneesta ikiliikkujaa sikäli, että kitka sekä johtimien sähkövastus estää tuon moottorin käymisen ikuisesti. Ja yöllä lennettäessä sen pitää sitten käyttää polttomoottoria eli joko polttokennoa, mäntämoottoria tai turbiiinia, jotta se voisi kehittää tarpeellisen määrän sähkövirtaa, jotta tuo kone pysyisi ilmassa. Toki sen potkuriin kiinnitettyä generaattoria voidaan käyttää niin, että tuo lentokone syöksyy välillä alaspäin, jotta sen generaattori saadaan lataamaan akkuja tehokkaammin.

Aurinkovoimalla toimivat valvontakoneet ovat tehokkaita silloin, kun niiden avulla tarkkaillaan tiettyä aluetta,  ja tuolloin satelliittien ongelma on niiden pyöriminen maapallon ympäri, jolloin tuo alue jää välillä katveeseen. Mutta yöaikaan niiden toiminta on kuitenkin hiukan ongelmallista, koska nämä välineet joutuvat silloin pois auringon valosta, ja silloin niihin pitää kehittää vaihtoehtoinen voimanlaite kuten polttokennot, jotka ovat kehittyneempiä sekä kevyempiä kuin varsinaiset akut. Kun tuollainen lentokone lentää samaa rataa viikkojen tai jopa kuukausien ajan, niin tuolloin tietenkin olisi parempi, että se olisi robotti.
"Odysseus"
(Kuva II)

Tuollaisen tehtävän teettäminen ihmisellä olisi todellista lentäjien haaskaamista, koska nuo tehtävät olisivat ainoastaan ympyrän lentämistä taivaalla. Noiden koneiden korkeutta voidaan kasvattaa tekemällä niistä kokoon taitettavia, jolloin lentokentät eivät aseta niille samoja rajoituksia, kuin jos nuo aurinkopaneelien peittämät siivet olisivat yksiosaisia. Eli ne voivat mennä kokoon kuin origamit kuten kuvan kaksi (Kuva II) "Odysseus", mikä tietenkin lisää niiden pituutta ja samalla koneen lentokorkeutta erittäin paljon.

Vaikka tietenkin on tutkittu sellaisia eksoottisia voimanlaitteita kuten RTG eli ydinparisto, niin tämä malli tietenkin on hiukan ongelmallinen siinä käytettävien radioaktiivisten aineiden takia. Tuo väline olisi kuitenkin kaikkein tehokkaimpia mahdollisia voimanlaitteita, ja toteutukseltaan se olisi melko yksinkertainen, eli siinä tarvittaisiin vain sirkkelisahan moottori sekä ydinparisto, eli toteutuksen kannalta tuon ratkaisun ongelman muodostaa se, että RTG pitää sisällään korkea-aktiivista isotooppia, mikä tietenkin on riski ympäristölle.

Toinen mahdollisuus olisi tietenkin käyttää kapillaariputkea, mihin itse olen mieltynyt, mutta tuo tuuligeneraattori ei varmaan olisi kovin epärealistinen. Itse en tuota tuuliturbiinia muuten ole ideoinut, vaan idean tuosta tuuliturbiinilla lentävästä lentolaitteesta kehitti mies nimeltään Viktor Schauberger, kun hän työskenteli aikoinaan Saksan V-ase ohjelmassa.

Kuitenkin tuo väline olisi sellainen, että se saattaisi vaarantaa muiden lentokoneiden turvallisuutta, koska se roikkuisi tuon lentokoneen ulkopuolella. Schauberger kehitteli aikoinaan ajatusta lentämisestä ilman polttoainetta, ja hänen ideoitaan on ollut lentävä lautanen, jonka kehän sisällä olevaa roottoria pyöritetään ylöspäin sojottavan putken läpi imeytyvän ilman avulla, ja toimiessaan tuo väline olisi mullistanut lentämisen. Kyseistä lentävää lautasta kutsuttiin nimellä “Hönebru” tai myöhemmin V-5 (Vertungswaffe 5) eli kostoase viisi. Tuon ilmeisesti teoreettiselle tasolle jääneen laitteen pohjalta on rakennettu koekappaleita, missä on parempi laakerointi sekä myös parempi avioniikka, ja tarkemmin työstetyt osat. Noiden välineiden toiminnasta ei olla varmuutta, mutta kuitenkin tuollainen kapillaariputken läpi kulkeva imu voisi pyörittää roottoria tarpeeksi nopeasti, jotta isokokoinen ilma-alus pääsisi ilmaan.


Se että joku pahvista tai läkkipellistä rakennettu versio saadaan lentämään, ei tarkoita sitä, että tuolla laitteella olisi mitään käytännön sovelluksia paitsi ehkä leluina. Kuitenkin pitää ymmärtää se, että nykyään on käytössä esimerkiksi tietokoneita, joilla voidaan esimerkiksi hybrikäyttöisen mallin toimintasäde kasvattaa äärimmilleen, eli sen polttomoottorin käyntiä säädellään niin, että polttoainetta kuluu mahdollisimman vähän, ja tuollainen lentolaite voisi liikkua kuin jojo, eli se välillä sitten pudottautuu alas, jotta sen turbiiniin saataisiin mahdollisimman paljon kierroksia, ja nykyään myös esimerkiksi laakereita tehdään sellaisella tarkkuudella, että Shaubergerin aikaan sellaiseen ei ollut mahdollisuutta. Ja tuon takia kyseisen välineen lentoon vaikuttava kitka olisi mahdollisimman pieni. Eli tuo väline voisi toimia oikeastikin.


Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r