Tätä ei monikaan usko todeksi: Venäläisten ratkaisu merivoimien lentotukialusten toteuttamiseen lentävä lentotukialus joka perustuu WIG (Wing In Ground) eli maaefektilentokoneen teknologiaan
Innovaatio on oikeastaan toimivan tai hyödynnettavissä olevan tuotteen suunnittelua sekä ideointia. Ja tietenkin tuon tuotteen pitää olla omaperäinen, jotta se menestyy maailmalla. Neuvotoliitto ja sen lentokoneteollisuus on tunnettu erityisen omapräisistä sekä hulppeista innovaatioista, jotka ehkä eivät aina aukea maallikoille, ja siksi niille on ollut vähän niin kuin tarve nauraa. Eräs hyvin erikoinen malli, mitä neuvotoliiton asevoimien toimesta on kehitetty, on lentävä lentotukialus. Kyseessä ei ole ilmalaiva, vaikka niin on jossain väitetty, vaan ihan oikea ilmaa raskaampi ilma-alus, joka perustuu "Lun"-luokan EKRANOPLAN:iin. Siinä patosiipilentokone ottaa vaikkapa yhdestä neljään SU-27-hävittäjää mukaansa, ja lähtee niiden kanssa lentämään kohteeseensa. Otin yllä olevan screenshotin siksi, että itsekään en alkuun uskonut, että tällainen voisi olla oikeasti toteutettavissa. Tuo väline perustuu WIG (Wing In Ground) tai Wingship-teknologiaan, mistä olen hiljattain kirjoittanut. Eli siinä kone lepää ilmatyynyt päällä, ja lentää vain muutaman metrin korkeudella vedenpinnasta.
Vaikka tuo patosiipikone ei ole mitenkään erityisen isokokoinen, niin se kuitenkin pystyy suorittamaan noita lentotukialuksen tehtäviä melkein samalla tavoin kuin normaalikin lentotukialus pystyy. Mutta tuon patosiipikoneen toimintamalli on kuitenkin erilainen kuin normaalin lentotukialuksen, eli koska se ei pysty pinen kokonsa takia käyttämään höyrykatapultteja, niin silloin tuon aluksen pitää kehittää lentokoneen nostamiseen tarvittava nopeus muulla tavoin, ja patosiipikone kehittää sen kohottamalla nopeutensa noin 500 km/h tasolle. Ja lentokoneen laskeutuminen onnistuu myös erittäin helposti, eli tuo hävittäjä vain laskeutuu 500 km/h kulkevan aluksen päälle.
Ongelmana on kuitenkin ollut EKRANOPLAŃ:in tarvitsema polttoainemäärä, mikä ei tuon kokoisessa laitteessa mikään kovin pieni ole. Jos käytössä olisi ollut ydinreaktorilla sekä puhaltimilla varustettu versio tuosta aluksesta, niin seurauksena olisi ollut varmasti erittäin tehokas väline, jolla olisi ollut paljon kuljetuskapsiteettia. Mutta ydinkäyttöisen EKRANOPLAN:in rakentamista ei varmasti pidetty neuvostoliiton asevoimissa mitenkään erityisen järkevänä ratkaisuna.
Mutta jos puhutaan siitä, millaisia mahdollisuuksia tuollaisella patosiipikoneella voisi olla sekä siviili- että sotilasilmailussa, niin tietenkin heti tulee mieleen vaikkapa sen käyttö nopeana kuljetusaluksena tai ohjusveneenä, joka olsii valtavan nopea muihin vastaaviin aluksiin nähden. Tuollaisen patosiipikoneen koolla ei ole mitään rajaa, eli siitä voidaan tehdä vaikkapa Nimitz-luokan lentotukialuksen kokoinen, mutta ongelmana ovat tietenkin polttoainekustannukset, sekä se että tuo alus olisi valtavan kova ääninen väline, mikä varmasti häiritisi ihmisiä erittäin suurella alueella koneen ympäristössä. Ja iso EKRANOPLAN voisi tarvita kymmeniä suihkumoottoreita toimiakseen. Tuolloin kuluva polttoaine sekä melu varmasti aiheuttaisivat tähtitieteellisen suuria kuluja sekä meluhaittoja ympäristölleen.
https://www.youtube.com/watch?v=TIDZdTV1mL8
Comments
Post a Comment