Skip to main content

Hakkerit voivat ensimmäistä kertaa historian aikana olla vaaraksi yksittäiselle ihmiselle


Hakkerit ovat nykyään vaarallisempia kuin koskaan ennen, mikä johtuu esimerkiksi siitä, että autoissa on yhä enemmän elektronisia komponentteja, joita ohjaa tietokone. Ajoneuvojen ABS-järjestelmä, mikä ohjaa pyörien lukkiutumista  toimii täysin tietokoneella, ja samalla esimerkiksi ajoneuvojen moottorien suorasuihkutus- ja muut hallintajärjestelmät ovat pääasiassa tietokoneen varassa toimivia komponentteja. Se että joku hakkeri ohjelmoi auton ABS-järjestelmää niin, että esimerkiksi vain toisen puolen pyörät jarruttavat tai menevät äkisti lukkoon tekee mahdolliseksi sen, mikä on ollut pitkään vain elokuvien aiheena.

Jos joku haluaa toiselle pahaa, niin hän voi rakentaa tietokoneohjelman, joka oikeasti lukitsee vain toisen puolen renkaat, ja jos hän on vastuuton, niin silloin tuo lukittuminen voidaan säätää niin, että vasta kun auton nopeus on vaikka 100 km/h, niin silloin elektroniikka alkaa jarruttaa, ja tuolloin seuraukset voivat olla tuhoisat, ja tuollaisilla haittaohjelmilla voidaan samalla estää esimerkiksi ohjaustehostimen toiminta, joten tämän takia nykyaikaiset hakkerit ovat ensimmäistä kertaa vaaraksi ihmisille yksilöön tasoilla. Ja jos tuon haittaohjelman valmistaa osaava ohjelmoija, niin silloin se voi vetää itsensä pois tuon auton tietokoneen muistista, kun auto on lähtenyt luisuun.

 Eli tuollaisia haittaohjelmia  voi olla esimerkiksi erikoisjoukkojen hallussa, ja he voivat yrittää sujauttaa niitä esimerkiksi vastustajan suihkuhävittäjien lennonhallintatietokoneeseen, ja tuollainen  ohjelma voi toimia siten, että kun hävittäjä aloittaa laskeutumisen, niin se käynnistää lentokoneen jälkipolton, ja muuttaa koneen "kamikazeksi", jolla voidaan syöksyä suoraan vihollisen tukikohtaan. Eli tuolloin ainoastaan tuon koneen lentoautomatiikan parametreja muutetaan siten, että se estää autopilotin pois kytkemisen laskeutumisen aikana. ja tuolloin voivat seuraukset olla tuhoisat.

Se voidaan ujuttaa lentokoneen hallintajärjestelmiin esimerkiksi tutkasignaaliin liitetyn algoritmin avulla, jolloin vihollinen ei ehkä osaa varautua siihen. Tai sitten toinen vaara on se, että noita ohjelmistoja päätyy kovan luokan ammattirokollisten käsiin, ja jos he haluavat, niin silloin nuo henkilöt voivat olla todella vaarallisia. Samoin autoon voidaan ujuttaa vastaava ohjelmisto, joka kytkee vakionopeuden säätimen päälle, ja siihen nopeuden 200, km/h, jos rikollinen niin haluaa tehdä.

Tuo on muuten varmaan jossain "Salaisten kansioiden" tyylisessä sarjassa esitelty murhamenetelmä, ja onhan noita asioita käsitelty myös muissa uutisissa.  Eli vaarallisen tuosta ohjemistosta tekee se, että siihen voidaan tehdä looginen pommi, joka aktivoi sen vasta tietyn ajan kuluttua sen asentamisesta, ja tuon ohjelman voi asentaa esimerkiksi liikkeen mekaanikko. Ja tuo looginen pommi sitten aiheuttaa sen, että tuota ohjelmaa ei voida jäljittää esimerkiksi tiettyyn korjaamoon, ja silloin rikollinen ehtii paeta.

Mutta kun puhutaan siitä, miten esimerkiksi elektroniikka tekee autosta vaarallisen, niin tämä verraten  uusi tekniikka tietenkin aiheuttaa sen, että auton virittämisestä tulee halpaa huvia, ja tietenkin on vaara, että joku sitten ryhtyy muuttelemaan tuon ajoneuvon ohjauselektroniikan ohjelmiston säätöjä yksinkertaisesti vain vaihtamalla siihen suurempia polttoaineen syöttöä sekä suurinta sallittua nopeutta  koskevia lukemia ohjelmallisesti. Ja tuolloin on tietenkin kaikkein yksinkertaisinta vaihtaa ajotietokoneen USB-tikku toiseen. Eli tuolloin auton alkuperäiset asetukset tallennetaan toiselle tikulle, ja toiseen tikkuun otetaan kopio tuosta moottorin sekä elektroniikan ohjausohjelmistosta.

Muutokset tehdään toisella tikulla olevaan ohjelmistoon, jotta autoa katsastettaessa ei katsastusmies huomaa mitään muutoksia. Tuota ohjelmiston arvojen muuttamista kutsutaan "chippaamiseksi", ja sen avulla autoa voidaan virittää todella paljon. Mutta vaara tulee sitten eteen, jos autoa lainataan, ja kaveri ei tiedä sen olevan viritetty. Tuolloin hän saattaa saada aikaan todella vakavan onnettomuuden, jos hän ei tiedä noista moottorin  säätöihin tehdyistä muutoksista.

Eli niitä ei kannata ryhtyä tekemään, koska jos tuo tikku unohdetaan vaihtaa ennen katsastusta, niin silloin varmasti katsastusmies hiukan kyselee tuosta  virityksestä, ja samalla autosta lähtee kilvet, koska se ei varmasti täytä mitään EU:n päästönormeja. Mutta kuten kerron, niin ihminen voi olla todella vaarallinen toista ihmistä kohtaan, ja esimerkiksi mustasukkaisuus voi saada aikaan sen, että joku ikään kuin "kilahtaa", ja ryhtyy tekemään tällaisia aseita. Tai sitten mafia alkaa käyttää noita välineitä todistajien hiljentämiseen, koska pistoolien hankkiminen ei enää käy nin kuin ennen, ja hekään eivät halua tietenkään herättää huomiota, joten tietenkin sopivasti sattunut eli lavastettu onnettomuus on paras keino hoitaa ikävät  todistajat pois päiviltä. Ja tuolloin saattaa käydä niin, että poliisi ei osaa epäillä auton olevan chipattu.

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r