Martin Heidegger sekä hänen suhteensa natsismiin on erittäin mielenkiintoinen, ja se herättää mielestäni erittäin hyviä kysymyksiä ihmisten moraalista. Vaikka Heidegger sai aikoinaan paljon tukea juutalaisilta, ja hänen rakastettunsa Hannah Arendt oli juutalainen muuttui tuo mies natsien tukijaksi sekä tuon puolueen ideologiksi. Tämän takia Heidegger on saanut sellaisen lempinimen kuin "natsifilosofi". Kun keskustellaan holokaustista sekä muista rikoksista, niin tietenkin ihmisten katse kääntyy aina SS-joukkoihin sekä pääkallosymboliin.
Mutta samalla kuitenkin unohdetaan noiden yliopistossa työskennelleiden sekä erityisesti noissa oppilaitoksissa opetustehtäviä hoitaneiden natsien vastuuta siitä, miten heidän hurmoksensa sekä käsityksensä kansallisromantiikasta muokkasivat maaperää siten, että se mahdollisti Hitlerin valtaannousun. Kuitenkin erityisen mielenkiintoista on "hallinnon yhdenmukaistamisen" yhteydessä tehty yliopistojen puhdistaminen, missä kaikki juutalaiset sekä muut "ei toivotut" henkilöt saivat lähteä noista viroista, ja se koski jokaista joka uskalsi vastustaa Hitleriä sekä hänen Gestapo-poliisejaan.
He olivat niitä ihmisiä, joita arvostettiin, ja vaikka he pelkäsivät gestapoa, niin kuitenkin itse olen miettinyt, miksi he eivät korottaneet ääntään natseja vastaan? Samoin itse ihmettelen sitä, miksi Heideggerin kaltaiset normaalisti vapaamieliset ihmiset alkoivat vihata sekä vastustaa ihmisiä jonkun uskonnon takia. Tuollaiset ihmiset ovat usein vapaa-ajattelijoita, joille uskonto on sivuseikka, eikä ihminen koskaan itse valitse sitä, onko hän kristitty tai jonkun muun uskontokunnan jäsen.
Tai tietenkin hän voi myöhemmin kääntyä minkä uskonnon harjoittajaksi haluaa, mutta kuitenkin hän syntyy johonkin uskontokuntaan kuuluvaan perheeseen, ja kääntymys seuraa sitten myöhemmin ihmisen alkaessa ymmärtää noita asioita ja tehdessä itse niitä koskevia valintoja. Eikä Heidegger ainakaan Arendtia vihannut, joten itse ihmettelen hänen natsisympatoitaan. Tai saattoi olla niin, että Arendt ei kertonut olleensa juutalainen. Ja tuo suhde olisi saattanut saattaa Heideggerin vakaviin vaikeuksiin, jos gestapo olisi saanut tietää siitä, että suuri natsifilosofi olisi seurustellut juutalaisen kanssa. Vaikka päöasiallinen vastuu juutalaisten murhaamisesta tietenkin on natseilla sekä Gestapolla ja SS:llä, niin kuitenkin olen sitä mieltä, että se joka päästi esimerkiksi paholaislääkäri Josef Mengelen lääketieteelliseen tiedekuntaan on aivan yhtä paljon vastuussa hänen rikoksistaan kuin Mengele itse.
Ja viimeistään silloin kun jonkun tohtorin väitöskirja alkaa käsitellä "alempaan rotuun kuuluvien ihmisten leukaluun muotoa", niin yliopiston olisi tuohon asiaan puututtava. Joten yliopistoihmiset ovat ainakin yhtä lailla vastuussa siitä, että natsit saivat tahtonsa läpi. He opettivat ihmisille "germaanista rotuoppia", mikä muokkasi Mengelen kaltaisten ihmisten ajatusmaailmaa niin, että he käsittivät tekevänsä oikein murhatessaan uhrejaan. Kuitenkin se että Heidegger muuttui natsiksi on hyvin merkillistä. Hänen kaltaisensa miehet koulutetaan arvioimaan teorioiden tieteellisyyttä, ja hänen olisi pitänyt kyllä tajuta, että mikään uskonto ei tee kenestäkään yli- tai ali-ihmistä.
Mutta samalla kuitenkin unohdetaan noiden yliopistossa työskennelleiden sekä erityisesti noissa oppilaitoksissa opetustehtäviä hoitaneiden natsien vastuuta siitä, miten heidän hurmoksensa sekä käsityksensä kansallisromantiikasta muokkasivat maaperää siten, että se mahdollisti Hitlerin valtaannousun. Kuitenkin erityisen mielenkiintoista on "hallinnon yhdenmukaistamisen" yhteydessä tehty yliopistojen puhdistaminen, missä kaikki juutalaiset sekä muut "ei toivotut" henkilöt saivat lähteä noista viroista, ja se koski jokaista joka uskalsi vastustaa Hitleriä sekä hänen Gestapo-poliisejaan.
He olivat niitä ihmisiä, joita arvostettiin, ja vaikka he pelkäsivät gestapoa, niin kuitenkin itse olen miettinyt, miksi he eivät korottaneet ääntään natseja vastaan? Samoin itse ihmettelen sitä, miksi Heideggerin kaltaiset normaalisti vapaamieliset ihmiset alkoivat vihata sekä vastustaa ihmisiä jonkun uskonnon takia. Tuollaiset ihmiset ovat usein vapaa-ajattelijoita, joille uskonto on sivuseikka, eikä ihminen koskaan itse valitse sitä, onko hän kristitty tai jonkun muun uskontokunnan jäsen.
Tai tietenkin hän voi myöhemmin kääntyä minkä uskonnon harjoittajaksi haluaa, mutta kuitenkin hän syntyy johonkin uskontokuntaan kuuluvaan perheeseen, ja kääntymys seuraa sitten myöhemmin ihmisen alkaessa ymmärtää noita asioita ja tehdessä itse niitä koskevia valintoja. Eikä Heidegger ainakaan Arendtia vihannut, joten itse ihmettelen hänen natsisympatoitaan. Tai saattoi olla niin, että Arendt ei kertonut olleensa juutalainen. Ja tuo suhde olisi saattanut saattaa Heideggerin vakaviin vaikeuksiin, jos gestapo olisi saanut tietää siitä, että suuri natsifilosofi olisi seurustellut juutalaisen kanssa. Vaikka päöasiallinen vastuu juutalaisten murhaamisesta tietenkin on natseilla sekä Gestapolla ja SS:llä, niin kuitenkin olen sitä mieltä, että se joka päästi esimerkiksi paholaislääkäri Josef Mengelen lääketieteelliseen tiedekuntaan on aivan yhtä paljon vastuussa hänen rikoksistaan kuin Mengele itse.
Ja viimeistään silloin kun jonkun tohtorin väitöskirja alkaa käsitellä "alempaan rotuun kuuluvien ihmisten leukaluun muotoa", niin yliopiston olisi tuohon asiaan puututtava. Joten yliopistoihmiset ovat ainakin yhtä lailla vastuussa siitä, että natsit saivat tahtonsa läpi. He opettivat ihmisille "germaanista rotuoppia", mikä muokkasi Mengelen kaltaisten ihmisten ajatusmaailmaa niin, että he käsittivät tekevänsä oikein murhatessaan uhrejaan. Kuitenkin se että Heidegger muuttui natsiksi on hyvin merkillistä. Hänen kaltaisensa miehet koulutetaan arvioimaan teorioiden tieteellisyyttä, ja hänen olisi pitänyt kyllä tajuta, että mikään uskonto ei tee kenestäkään yli- tai ali-ihmistä.
Comments
Post a Comment