Skip to main content

Z-3 "Max Schulz" oli hävittäjä, joka upposi omien hyökkäyksen takia, mutta tapaus on inspiroinut monia tarinoita

Z-3 "Max Schulz"

Z-3 "Max Schulz" oli toisen maailmansodan alussa palveleva saksan laivaston eli "Kriegsmarinen" type 1934 hävittäjä, josta tuli myös tuon laivaston ensimmäinen paha tappio sodan aikana. Kyseinen hävittäjä joutui "Operation Wiking":iin yhteydessä saksan ilmavoimien hyökkäyksen kohteeksi yhdessä Z-1 "Leberecht Maas":in kanssa, ja tuossa hyökkäyksessä sitten "Leberecht Maas" upotettiin, ja "Max Schulz" taas ajoi englantilaiseen miinaan, ja tapausta pidetään oikeastaan selvitettynä, paitsi tähän outoon tapahtumaan liittyy muutamia yksityiskohtia, jotka saavat ihmisten mielikuvituksen laukkaamaan, ja yksi näistä asioista on se, että tuo hävittäjä "Max Schulz" oli oikeastaan sodan alussa saksan laivaston huono-onnisin alus, joka ei oikeastaan ollut osallistunut mihinkään tehtäviin, koska sen päällikkö kolaroi ensin toisen laivaston aluksen eli torpedovene "Tigerin"  kanssa 25.8.1939, jolloin alus vaurioitui pahoin, ja se jouduttiin hinaamaan satamaan , ja myöhemmin sen partioidessa Skagerrakin salmessa tuon aluksen turbiinit räjähtivät 29.10.1939.

Alus oli oikeastaan laivaston murheenkryyni, mikä johtui sen jatkuvista käsittelyvirheistä, ja samalla sen päällikköä korvettenkapitän Claus Trampedach:ia epäiltiin jo mahdollisesta valtiopetoksesta, koska tuo alus oli ikään kuin jatkuvasti huonossa tilassa. Tuolloin GESTAPO oli aloittamassa tutkimukset siitä, mitä varten tuo huono onni leimasi "Max Schulzea" ja miksi tuo huono onni oli alkanut vasta kun alus oli joutunut sotaan, joten poliisi tai turvallisuuspalvelu  alkoivat epäillä sitä, että nuo teot olivat olleet tahallisia, ja tuolloin tietenkin alettiin kyseisen aluksen päällikköä tai konepäällikköä epäillä siitä, että hän oli ehkä väärentänyt asiakirjoja, jotka  oikeuttavat tuohon tehtävään, joka kuitenkin on melko vastuullinen.

Ja tuolloin Helmikuussa 1940, oli tilanne muuttunut sellaiseksi, että kyseisen hävittäjän päällikköä haluttiin kuulustella Berliinissä, koska kyseinen laiva oli hiukan liian huonolla osaamisella johdettu. Kuitenkin tuo tutkimus jäi sitten tekemättä, kun alus upposi vieden koko miehistönsä mukanaan. Tuolloin varmasti oli ilmassa epäilyksiä siitä, että onko kyseessä ehkä ollut sabotaasi, eli oliko tuossa hävittäjässä ollut sitten pommi, mutta sitä ei koskaan olla selvitetty. Virallisen totuuden mukaan HE-III pommikone pommitti vahingossa "Lebrecht Maas":ia, joka upposi sekunnissa panssarinläpäisevän pommin osuessa siihen. "Max Schulzen" kohtalona on ollut joko ajaminen brittien miinakenttään tai sitten "Leberecht Maas":in syvyyspommien räjähtäminen veden alla aluksen lähellä.

Mutta tuo tapaus on ruokkinut sellaisia huhuja, joiden mukaan esimerkiksi "aavelaivuueen" kone olisi upottanut nuo laivat. "Aavelaivue" on siis koelentolaivue, joka lentää ulkomaisilla lentokoneilla, jotka on valmistettu joko maahan syöksyneiden koneiden osista, tai kopioimalla noita koneita kaapattujen piirustusten tai mittaustulosten avulla. "Aavelaivueen" koneita käytetään ilmataistelusimulaatioissa opponentteina, kun kehitetään sotilaskoneita. Tuollainen laivue on esimerkiksi AREA-51:llä lentävä lähinnä itäblokin koneista koostuva osasto, jota käytetään hyväksi, kun uusia taistelukoneita kehitellään, mutta toisen maailmansodan aikaan myös briteillä oli vastaava osasto käytettävissään. Mutta kuten tiedämme, niin "aavelaivueita" on myös muissa aselajeissa, ja liittoutuneet käyttivät myös kaapattuja E-veneitä ja R-miinanraivaajia,kun he hakivat agentteja ranskan rannikolta.

Kuitenkaan ei olla koskaan selvitetty, että osallistuivatko nuo legendaariset sota-alukset myös taisteluihin. Olen joskus miettinyt,että mitä jos esimerkiksi jollain valtiolla olisi käytössään vastapuolen sukellusveneitä, joilla he sitten ajaisivat suoraan toisen maan tukikohtaan, ja sitten ottaisivat sieltä päällikön kyytiin, ja antaisivat tämän komentaa tuota sukellusvenettä. Se varmasti avartaisi tuon operaation alkuunpanijan tieotoa vastapuolen taktiikoista, jos tehtävä olisi koulutusajo, missä päällikkö perehdyttäisi uutta päällikköä. Tuo tietenkin vaatisi todella hyvää kielitaitoa, ja lisäksi sitä, että jokaisella sukellusveneen miehellä olisi tuo tehtävässä vaadittava osaaminen. Mutta esimerkiksi voidaan ajatella, että "Ethen Allen"-luokan sukellusvene muutettaisiin venäläisen Yankee-luokan veneen kopioksi, ja se sitten tekisi tuon tehtävän.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Z3_Max_Schultz

espoonmetsa.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r