Z-3 "Max Schulz" oli hävittäjä, joka upposi omien hyökkäyksen takia, mutta tapaus on inspiroinut monia tarinoita
Z-3 "Max Schulz" |
Z-3 "Max Schulz" oli toisen maailmansodan alussa palveleva saksan laivaston eli "Kriegsmarinen" type 1934 hävittäjä, josta tuli myös tuon laivaston ensimmäinen paha tappio sodan aikana. Kyseinen hävittäjä joutui "Operation Wiking":iin yhteydessä saksan ilmavoimien hyökkäyksen kohteeksi yhdessä Z-1 "Leberecht Maas":in kanssa, ja tuossa hyökkäyksessä sitten "Leberecht Maas" upotettiin, ja "Max Schulz" taas ajoi englantilaiseen miinaan, ja tapausta pidetään oikeastaan selvitettynä, paitsi tähän outoon tapahtumaan liittyy muutamia yksityiskohtia, jotka saavat ihmisten mielikuvituksen laukkaamaan, ja yksi näistä asioista on se, että tuo hävittäjä "Max Schulz" oli oikeastaan sodan alussa saksan laivaston huono-onnisin alus, joka ei oikeastaan ollut osallistunut mihinkään tehtäviin, koska sen päällikkö kolaroi ensin toisen laivaston aluksen eli torpedovene "Tigerin" kanssa 25.8.1939, jolloin alus vaurioitui pahoin, ja se jouduttiin hinaamaan satamaan , ja myöhemmin sen partioidessa Skagerrakin salmessa tuon aluksen turbiinit räjähtivät 29.10.1939.
Alus oli oikeastaan laivaston murheenkryyni, mikä johtui sen jatkuvista käsittelyvirheistä, ja samalla sen päällikköä korvettenkapitän Claus Trampedach:ia epäiltiin jo mahdollisesta valtiopetoksesta, koska tuo alus oli ikään kuin jatkuvasti huonossa tilassa. Tuolloin GESTAPO oli aloittamassa tutkimukset siitä, mitä varten tuo huono onni leimasi "Max Schulzea" ja miksi tuo huono onni oli alkanut vasta kun alus oli joutunut sotaan, joten poliisi tai turvallisuuspalvelu alkoivat epäillä sitä, että nuo teot olivat olleet tahallisia, ja tuolloin tietenkin alettiin kyseisen aluksen päällikköä tai konepäällikköä epäillä siitä, että hän oli ehkä väärentänyt asiakirjoja, jotka oikeuttavat tuohon tehtävään, joka kuitenkin on melko vastuullinen.
Ja tuolloin Helmikuussa 1940, oli tilanne muuttunut sellaiseksi, että kyseisen hävittäjän päällikköä haluttiin kuulustella Berliinissä, koska kyseinen laiva oli hiukan liian huonolla osaamisella johdettu. Kuitenkin tuo tutkimus jäi sitten tekemättä, kun alus upposi vieden koko miehistönsä mukanaan. Tuolloin varmasti oli ilmassa epäilyksiä siitä, että onko kyseessä ehkä ollut sabotaasi, eli oliko tuossa hävittäjässä ollut sitten pommi, mutta sitä ei koskaan olla selvitetty. Virallisen totuuden mukaan HE-III pommikone pommitti vahingossa "Lebrecht Maas":ia, joka upposi sekunnissa panssarinläpäisevän pommin osuessa siihen. "Max Schulzen" kohtalona on ollut joko ajaminen brittien miinakenttään tai sitten "Leberecht Maas":in syvyyspommien räjähtäminen veden alla aluksen lähellä.
Mutta tuo tapaus on ruokkinut sellaisia huhuja, joiden mukaan esimerkiksi "aavelaivuueen" kone olisi upottanut nuo laivat. "Aavelaivue" on siis koelentolaivue, joka lentää ulkomaisilla lentokoneilla, jotka on valmistettu joko maahan syöksyneiden koneiden osista, tai kopioimalla noita koneita kaapattujen piirustusten tai mittaustulosten avulla. "Aavelaivueen" koneita käytetään ilmataistelusimulaatioissa opponentteina, kun kehitetään sotilaskoneita. Tuollainen laivue on esimerkiksi AREA-51:llä lentävä lähinnä itäblokin koneista koostuva osasto, jota käytetään hyväksi, kun uusia taistelukoneita kehitellään, mutta toisen maailmansodan aikaan myös briteillä oli vastaava osasto käytettävissään. Mutta kuten tiedämme, niin "aavelaivueita" on myös muissa aselajeissa, ja liittoutuneet käyttivät myös kaapattuja E-veneitä ja R-miinanraivaajia,kun he hakivat agentteja ranskan rannikolta.
Kuitenkaan ei olla koskaan selvitetty, että osallistuivatko nuo legendaariset sota-alukset myös taisteluihin. Olen joskus miettinyt,että mitä jos esimerkiksi jollain valtiolla olisi käytössään vastapuolen sukellusveneitä, joilla he sitten ajaisivat suoraan toisen maan tukikohtaan, ja sitten ottaisivat sieltä päällikön kyytiin, ja antaisivat tämän komentaa tuota sukellusvenettä. Se varmasti avartaisi tuon operaation alkuunpanijan tieotoa vastapuolen taktiikoista, jos tehtävä olisi koulutusajo, missä päällikkö perehdyttäisi uutta päällikköä. Tuo tietenkin vaatisi todella hyvää kielitaitoa, ja lisäksi sitä, että jokaisella sukellusveneen miehellä olisi tuo tehtävässä vaadittava osaaminen. Mutta esimerkiksi voidaan ajatella, että "Ethen Allen"-luokan sukellusvene muutettaisiin venäläisen Yankee-luokan veneen kopioksi, ja se sitten tekisi tuon tehtävän.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Z3_Max_Schultz
espoonmetsa.blogspot.fi
Comments
Post a Comment