Skip to main content

Perinteinen radioverkko ajetaan alas, ja autotekniikka kehittyy kaiken aikaa muutenkin valtavalla nopeudella


Perinteistä eli analogista radioverkkoa aletaan ajaa alas Norjassa, ja kai se sitten muuallakin muutetaan digitaaliseksi. DAB (Digital Audio Broadcasting)  radiolla on paljon hyviä puolia kuuntelijaa ajatellen, eli ohjelmaa voidaan kelata taaksepäin, ja tuohon radioon voidaan lähettää tekstiviestejä. Samoin DAB-radio voi kommunikoida esimerkiksi taskussa olevan kännykän kanssa, ja tuolloin auton radiolaitteisto voi paitsi antaa "boosteria" tuon puhelimen kommunikointiin verkon kanssa. Tuolloin esimerkiksi auton ajotietokone voi saada tietoja siitä, mikä on turvallinen nopeus tuolla tieosuudella, ja muutenkin noiden älykkäiden autojen kautta liikenneturvallisuus paranee.

Ja muuten yläkuvassa olevan Oldsmobile 442:n kaltaiset autoklassikot voidaan myös modernisoida tekniikan osalta, niin että niissä on vanhaa vain kuori, ja autoon on muuten asennettu törmäystyynyt, ABS sekä myös elektromagneettinen sytytys ja muut modernin auton "herkut", jotka tekevät siitä myös turvallisen. Ja älykäs sytytysjärjestelmä voi sitten kytkeä sylinterejä pois päältä katkaisemmalla polttoaineen syötön niihin, kun auto käy tyhjäkäynnillä tai kulkee alhaisella nopeudella, ja myöskin hybriditeknologia voidaan asentaa tuollaisen muskeliauton runkoon. Eli tuolloin tuo auto on pelkkä kuori, johon on ehkä vaihdettu Teslan teknologia, mikä varmasti lisää sen tehokkuutta. Ja jos vanhoja V-8-moottorin ääniä halutaan, niin toki autossa voi olla sitä varten kaiutin, joka lähettää noita miehekkäitä "hörhötyksiä" auton ympärille. Tuolloin myös polttokennokäyttöiseksi muutettu muskeliauto vastaa mielikuvaa vanhanajan tosimiesten autoista, joita ajettiin nahkatakit päällä ja raybanit silmillä.

Eli se voi lisätä toimia releasemana eli lisätä lähetystehoa, jolloin kuuluvuus paranee sekä esimerkiksi käyttää puhelimen soittolistoja. Tulevaisuuden autossa on melko varmasti HUD-näyttö, jossa näkyy kaikki tarpeellinen tieto, eli siinä voi olla esimerkiksi infrapunakameroita, joilla voidaan sään vaikutus minimoida. Tuolloin HUD-näyttöön tulee auton maskissa olevan kameran antama vahvennettu kuva, joka on immuuni esimerkiksi räntäsateen antamille häiriöille. Lämpökameran käyttö voidaan rajoittaa pimeille teille, ja sen avulla voidaan esimerkiksi havaita tielle tulleet eläimet, joten ehkä tuollainen väline sitten tulevaisuudessa on myös autoissa.

Ehkä tulevaisuudessa pitää ihmisellä, jolla on ollut ajamiseen liittyviä vaikeuksia kuten toistuvia ylinopeuksia tai muuta holtittomutta on velvollisuus pitää autossaan kameroita, jotka rekisteröivät ajamista, ja toki esimerkiksi koulukyytejä ajavan kuljettajan pitää ehkä sitten puhaltaa poliisin alkometriin ennen kuin kyyti lähtee liikkeelle, eli tuolloin tietenkin koulukyydistä tulee tieto poliisiin, jolloin partio suunnistaa koulun pihalle ja tarjoaa kuljettajalle alkometriä. Näet tieliikennelain tulkinnan mukaan puhalluskokeesta kieltäytyminen tulkitaan epälyttäväksi käytökseksi, ja myös väsyneenä ajaminen on rattijuoppouteen rinnastettava asia.

 Samoin liikennöitsijät puhalluttavat kuljettajia helposti, ja jos kuljettaja ei suostu alcometer-testiin, niin hyvin nopeasti lähtee soitto poliisille. Noihin HUD-näyttöihin voidaan tietenkin heijastaa myös autojen mittaritiedot sekä myös varoitukset tieolosuhteiden muutoksesta, ja jos auton ajotietokone varustetaan sopivalla ohjelmistolla, niin se voi aistia kaasupolkimen painalluksesta sekä hallintalaitteiden käytöstä sen, että tarvitseeko kuljettaja lepoa, ja ilmoittaa siitä kuljettajalle, jolloin tämä tietää kääntyä seuraavalle huoltoasemalle tai ehkä auton rattiin tulee sellainen sensori, joka ilmoittaa mikäli kuljettaja tarvitsee lääkäriä.

Eli tuolloin ratissa oleva sykemittari havaitsee tulevan infarktin, ja noissa autoissa voi olla myös silmän liikettä sekä pupillin laajenemista havainnoiva laite, joka havaitsee aivoinfarktin, ja painesensori tunnistaa jos kuljettajan ote ratista muuttuu tai löystyy vaarallisesti. Tuolloin auto sitten voi tehdä ilmoituksen automaattisesti viranomaisille siitä, jos kuljettajan toiminta muuttuu sellaiseksi, että hän ei voi autoa lähteä ajamaan. Kuitenkin noiden digitaalisten radioiden ongelmana on se, että niiden sisään voidaan asentaa SIM-kortti, koska tuo tekniikka on pohjimmiltaan samanlaista kuin GSM-puhelimissa, eli siinä on kysymys itseasiassa GSM-yleislähetyksestä, jolla voidaan lähettää viestejä puhelimiin esimerkiksi tulevista tsunameista tai muusta vastaavasta toiminnasta.

Mutta samalla tuo tekniikka mahdollistaa sellaisen asian, kuin informaation suodatuksen. Silloin tietenkin voi käydä niin, että joku ihminen saa silloin henkilökohtaisen radiolähetyksen autoonsa. Jos autossa on kahteen suuntaan viestivä DAB-radio, niin silloin viranomaiset voivat seurata reaaliajassa sen toimintaa, eli ajonopeutta sekä muita asioita voidaan tuolloin monitoroida poliisista, ja jos oikein "mukavia" asioita lähdetään kuvittelemaan, niin tuolloin auto voidaan oikeastaan ottaa ottaa poliisin hallintaan, jos sen kuljettaja ryhtyy törttöilemään, ja tuolloin poliisi voi sitten ajaa tuon auton suoraan asemalle.

avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r