Lentävistä autoista ja niiden toiminnasta eli tekniikka ei ole mikään ongelma vaan se, että ihmiset tarvitsevat lentolupakirjan niiden käyttämiseen
Terrafugia Transitio (https://vulcanpost.com/913/flying-cars-now-reality-set-launch-2015/) |
Kuten olemme varmaan kaikki tienneet, niin aina välillä on ollut esillä mahdollisuus valmistaa niin sanottuja lentäviä autoja. Termi “lentävä auto” tarkoittaa siis halvalla valmistettavaa VTOL (Vertical Take Off and Landing) - lentokonetta, joka pystyy sekä liikkumaan maanteitä että lentämään ilmassa. Tekniikka tuollaisen laitteen rakentamiseen on jo oikeastaan olemassa, mutta esteitä on tietenkin tullut siinä, että ihmisten pitää tuollaisella välineellä lentäessään olla lentolupakirja. Kuitenkin lentäviä autoja on kehitetty sekä yksityisten toimijoiden sekä valtiollisten organisaatioiden toimesta, ja yksi vaihtoehto tietenkin olisi se, että tuo väline lentäessään turvautuisi autopilottiin, eli se lentäisi esimerkiksi jossain tietojenkäsittelykeskuksessa sijaitsevan keskustietokoneen valvonnassa, niin että sen oma lentotietokone kommunikoisi 4G-dataverkon avulla tuon etätietokoneen kanssa, ja noiden laitteiden lentäminen ilmassa tapahtuisi pelkästään autopilotin avulla.
Kun puhutaan tuosta Googlen ideoimasta robottiautosta, niin robottilentokoneen rakentaminen on paljon helpompaa kuin robottiauton, ja tuossa lentävässä autossa voisi olla turvalaite, kuten sormenjälkitunnistin joka antaa lennettäessä auton ohjaimet vain niille henkilöille, joilla on tarvittava lentolupa, ja muut sitten käyttäisivat autopilottia, joka kommunikoi automaattisesti datakeskuksen kanssa, jos se tarvitsee lisää laskentatehoa. Tuossa välineessä voisi olla esimerkiksi puhaltimet, joita käytetään polttomoottorin käyttämien generaattorien kautta, ja noilla lentävillä autoilla voidaan lentää todella nopeasti verrattuna esimerkiksi perinteisiin helikoptereihin. Mutta noiden välineiden ongelma on tietenkin se, että ihmiset eivät niitä välttämättä osaa käyttää. Kuitenkin noiden lentävien autojen eli huokeiden VTOL-koneiden sekä autojen yhdistelmiin sekä niiden kokeiluun sijoitetaan vuosittain erittäin paljon rahaa, koska niillä on erittäin suuri kapasiteetti, kun ajatellaan esimerkiksi vaikeakulkuisille seuduille matkustamista.
Cellcar G400 |
(http://www.techeblog.com/index.php/tech-gadget/2007/12/page/141) |
Esimerkiksi jossain tulva-alueilla on lentäminen ainoa tapa saada varusteita tuhoalueille, mutta muuten helikopterien ääni sitten peittää esimerkiksi avunhuudot, ja muutenkin ne häiritsevät maassa tapahtuvaa toimintaa. Tuon takia noiden lentolaitteiden olisi hyvä pystyä myös liikkumaan maata pitkin, jotta ne eivät häritsisi niin paljon muuta toimintaa. Vaikka aina välillä näiden huokeiden VTOL-koneiden kehittämisen sanotaan loppuvan, niin niitä kuitenkin kehitetään monien toimijoiden toimesta. Kyseiset välineet varmasti kiinnostavat myös erikoisjoukkoja, joiden toiminta perustuu huomaamattomuuteen, sekä nopeisiin ja tappaviin iskuihin.
Puhaltimilla varustettu ehkä auto muistuttava lentolaite olisi varmasti käyttökelpoinen väline noissa tehtävissä, ja tuollaisia tässä julkaistuissa kuvissa olevia halpoja helikoptereita voidaan helposti muuttaa myös “köyhän miehen” taisteluhelikoptereiksi asentamalla niihin esimerkiksi Stinger tai Dragon-ohjuksia tai konekivääreitä, jolloin niiden teho olisi ehkä melko hyvä. Tuollaiset puhaltimillavarustetut helikopterit voivat saavuttaa jopa 600 kilometrin tuntinopeuden, mutta jos äänistä ei tarvitse mitään piitata, niin esimerkiksi pienet turbiinimoottorit voivat auttaa tuota välinettä saavuttamaan 800 kilometrin tuntinopeuden tai ne voivat olla nopeampiakin, eli mikään ei estä niiitä varutettavan esimerkiksi jälkipolttimilla,jolloin ne voivat lentää yhtä nopeasti kuin suihkuhävittäjä. Toki tuolloin niiden hallitseminen on melko vaikeaa, ja jos lähdetään miettimään niistä lähtevää ääntä, niin LRAD-laite voisi painaa niiden äänijälkeä kapeammaksi, jotta sivulliset eivät kuulisi mitään.
Comments
Post a Comment