Skip to main content

Kun kaverilla on niin itselläkin pitää sellainen olla.. se on markkinoinnin perusajatus



Yllä olevassa kuvassa on kolmikerroksiseen taloon asennettu hissit jälkiasennuksena, ja tämä asennus sitten varmasti saa aikaan keskustelua myös naapuritaloyhtiöiden hallituksissa sekä yhtiökokouksissa. Vaikka yhteen aikaan oli taloyhtiöillä ikään kuin tapana ”köyhäillä”, niin kuitenkin myös matalampiin taloihin ollaan asentamassa hissejä. Syy tähän köyhäilyyn oli aikoinaan, että tällaisen remontin pelättiin nostavan taloyhtiöiden vastikkeita, ja varsinkaan nuorilla ei ollut silloin aikoinaan halua tai varaa laittaa varallisuuttaan näihin taloyhtiöihin, joissa asutaan ikään kuin betonilaatikossa. Ennen oli sellainen asenne, että kerrostaloissa asuivat vain ihmiset, jotka olivat tulleet pääkaupunkiseudulle joko opiskelemaan tai hankkimaan rahaa, jotta saavat hankittua sen omakotitalon tai pääsivät jatkamaan vanhempiensa tiloille.
Liberty-alus

Kun tuollainen kerrostaloasumus miellettiin silloin aikoinaan ikään kuin ”väliaikaiseksi ratkaisuksi”, niin silloin 1970 ja -80-luvuilla ei oltu niin tarkkoja noiden talojen palvelutasosta. Siksi niistä tehtiin mahdollisimman halpoja, jotta nuorilla ihmisillä olisi varaa niitä osta, eikä nuoriso niin tarkka muutenkaan ole siitä, että onko talossa hissi. Näet nuorena ihminen liikkuu paljon enemmän kuin vanhana, ja kun ihminen on vasta aloittamassa työuraansa, niin silloin tietenkin on rahaa vähemmän käytössä, kuin henkilöillä jotka ovat olleet työelämässä kymmeniä vuosia, ja saaneet samalla myös asuntolainan maksettua. Yhteiskuntamme paradoksi on siinä, että kun ihminen on nuori, ja hän tarvitsee rahaa, niin sitä ei sitten ole juuri ollenkaan. Mutta sitten vanhana, kun ihminen on maksanut kaikki maksunsa kuten asuntolainat, ja hän ei enää jaksa lähteä ulkomaille, niin silloin rahaa kyllä on käytettävissä.

Kun rahaa on käytettävissä, niin silloin ei yhtiövastikkeen suuruuskaan merkitse niin paljon kuin ennen. Hissejä koskee samanlainen ajattelutapa, kuin muitakin tuotteita, eli ilmankin pärjätään, mutta ne ovat mukavia olla olemassa. Ja kun naapurillakin on, niin sitten tuota hissiä mennään katsomaan, mikä teitenkin lisää kiinnostusta tuohon urakkaan. Lopulta kun noita hissitilauksia tulee tarpeeksi, niin joku sitten taloyhtiön kokouksessa sanoo sen, että ”mitä varten kaikilla muilla on hissi, mutta meillä ei sitä ole?”. Kun muistellaan tuota iloista 80-lukua, niin itse muistan omassa taloyhtiössäni olleen äänestyksen, joka koski HTV:tä, niin silloin iloisesti tuohon päättävään yhtiökokoukseen sitten kävelytettiin jotain vanhempia mummoja, joiden mielestä noilta kanavilta tulee vain ohjelmaa, mikä turmelee meidän nuorisomme, ja silloin jäimme sitten ilman taivaskanavia. Nykyään kaikki on niin helppoa, kun käytössä on Internet.
Henry Ford
(1863-1947)

Siltä saa sitten jokainen katsoa, mitä itse sattuu haluamaan. Mutta kun puhutaan hisseistä taloyhtiöihin, niin tietenkin kotimaassamme on vahva osaaminen tällaisten välineiden rakentamisessa, ja jos halutaan soveltaa Henry Fordin kuolemattomia lausahduksia maamme Kone Oy:n tuotteisiin, niin silloin tietenkin voidaan sanoa, että ”on sama minkä hissin taloyhtiöt valitsevat, kunhan se vain on Kone Oy:n valmistama. Hissit nostavat asuntojen arvoa, ja tekevät sitten myös vanhusten elämän helpommaksi.

Ford oli mies, joka tiesi liukuhihnatyöstä kaiken. Tuo ”amerikkalaisen unelman” ilmentymä kehitti liukuhihnan kassan hihnasta, ja hänen ajatuksensa mukaan tuollaisen liukuvan rakennuslinjan avulla autotehdas voi valmistaa autoja jokaiselle amerikkalaiselle. Kuten tiedämme niin Henry Ford on mies, jossa kulminoituu amerikkalainen kapitalismi sekä myös yrittäjähenki. Hänen lauseitaan toistetaan kauppakorkeakouluissa kuin mantraa, ja tuota miestä pidetään nykyaikaisen tuotantotekniikan isänä, mutta mitalilla on kääntöpuolensa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Ford

 Liukuhihnatyö on hyvin yksitoikkoista, ja sen takia työläisen perehdyttämiseen menee vain muutamia minuutteja. Ja jos heillä on kädessään momenttiavain, niin silloin ei ruuveja sekä muttereita kiristetä koskaan liikaa. Jos joukko työläisiä kiristää ruuveja valmiiksi säädetyllä momenttiavaimella, niin silloin ei liukuhihnan toimintaan tarvitse puuttua ollenkaan, ja kukaan ei silloin kiristä ruuveja väärin eli liian tiukalle. Mutta tuollainen yksinkertainen työ, mihin annetaan nopea perehdytys tietenkin ajaa työväestön ahtaalle, koska jos työläinen kapinoi, niin hänet voidaan nopeasti korvata uudella. Mutta kuitenkin liukuhihna takaa tasalaatuisen tuotteen tulon markkinoille, ja kun ajatellaan vaikka sosialistisia maita, niin kuitenkin niissäkin on ainakin kaksi automerkkiä, joista sitten saa ihminen valita, kumman hän haluaa.
Henry John Kaiser
(1882-1967)

Eli toisin sanoen tarjolla olevasta ajoneuvokannasta sai sitten tuollainen sosialistinenkin työläinen rastia sen, mitä hän halusi ostaa. Ja kuten tiedämme niin myöhemmin Fordin tehtaan tuotantomenetelmät kopioitiin muihin autotehtaisiin. Samoin muitakin tuotteita kuin autoja alettiin valmistaa liukuhihnalla, ja tietenkin esimerkiksi Liberty-alukset valmistettiin sisämaassa olevissa tehtaissa tuotetuista elementeistä. Noita alkuperäisiä Liberty aluksia ei enää ole liikenteessä kuin yksi kappale, mutta  sitä varten kehitettyjä valmistusmenetelmiä käytetään edelleen moderneissa aluksissa sekä niiden osissa. Eli nykyään esimerkiksi Wärtsilän kehittämiä hyttimoduuleja valmistetaan  myös muille kuin omille aluksille, ja niitä myydään myös moniin muihin kohteisiin kuten Venäjän öljynporauslautoille.

Libertyn salaisuus on se, että tuo laiva valmistetaan standardoiduista osista, ja kun muitetaan että laiva rakennetaan keula- ja peräosan väliin, niin libertyaluksen pituus voidaan määrätä hyvin nopeasti siten, että telakalle ilmoitetaan montako ”liberty”-lohkoa laitetaan milloinkin laivojen keula- ja perälohkon väliin, jolloin voidaan valmistaa nopeasti moduloitava laiva niihin tarpeisiin, mitä asiakkaan ilmoittama vaatimusmäärittely vaatii. Eli myös laivan kansirakenteiden paikka voidaan määrätä nopeasti etukäteen.  Ja samaa libertyrunkoa voidaan varustaa useisiin eri tehtäviin, eli samasta laivasta voidaan tehdä rahtialus, tutkimusalus, loistoristeilijä, joukkojenkuljetusalus yms., ja tuota libertyalausta varten kehitettyä valmistus tekniikkaa käytetään muutettuna  nykyään lähes kaikilla telakoilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_ship

Tuon aluksen valmistusmenetelmien  toteutuksesta vastasi mies nimeltään Henry Kaiser. Hän oli avainasemassa myös Hooverin padon toteutuksessa, ja vaikka tuo mies ei ehkä ollut tiennyt mitään laivojen piirtämisestä, mutta elementtirakentamisessa tuo mies tiesi kaiken.  Mutta myös taloja rakennetaan periaatteessa liukuhihnan avulla. Henry Kaiser oli Fordille tuttu mies, koska hän oli amerikkalainen metallialan yrittäjä, ja amerikkalaisen industrialismin isä, joka tietenkin toimitti metallia kaikille Detroitin autotehtaille. Hän oli ikään kuin takapiruna monissa muissakin projekteissa, jotka liittyivät lentokoneisiin tai muihin korkean teknologian massatuotanto tuotteisiin, jotka valmistettiin metallista


https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_J._Kaiser


Jos käytetään standardisoituja elementtejä, niin silloin voidaan talo valmistaa niin, että rakennustyömaalla vain noita elementtejä sitten laitetaan paikoilleen kuin legopalikoita, temppu perustuu siihen, että jokainen rakennuselementti on muodoltaan kuin mikropiiri, ja kun niitä valmistetaan, niin elementtien harjateräspiikit sitten sovitetaan koloihin niin, että nuo hampaat menevät toisten elementtien sisään limittäin. Näin talo voidaan tehdä periaatteessa etukäteen valmiiksi, ja sitten elementit vain viedään työmaalle.

marxjatalous.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r