Skip to main content

Tuhansia uusia robotteja astuu kohta vanhoihin ammatteihin, jotka vaativat ammattitaitoa, mutta ovat samalla myös hyvin mekaanisia




Rekkakuski ovat ammattilainen, joka ehkä katoaa kohta liikenteestä täysin, jos Tesla-yhtiöiden sekä Googlen suunnitelmat tuoda tuhansia autopilotin avulla kuljetettavia rekkoja maanteille. Nuo robottirekat eivät tarvitse kuljettajia ollenkaan, vaan niiden toiminta perustuu tekoälyyn sekä niiden sisällä olevien tietokoneiden kykyyn jakaa resurssejaan muiden tietokoneiden kanssa Internetin yli, mikä sitten tietenkin tekee noiden tietokoneiden vaatimustasosta inhimillisen.


Silloin ei tietenkään tarvita mitään erityisen tehokkaita tietokoneita, koska noissa automaattiohjauksella toimivien ajoneuvojen tietokone voi pyytää muiden tietokoneiden resursseja apuun käyttäen 4G-dataa sekä langattomia tietoverkkoja hyödykseen. Tuollaisten verkottuneiden tietokoneiden toiminta on samanlaista kuin autonomisesti toimivien nanohelikopteriparvien toiminta on.


Tuolloin noiden verkossa olevien laitteiden IP-osoite on sama, mikä tekee niiden tietokoneista sellaisen, että kaikki nuo verkkoon liitetyt tietokoneet muodostavat ikään kuin yhden valtavan tietokoneen, jolla voisi olla erittäin suuri laskentakapasiteetti, jolloin nuo nanohelikopterit voivat toimia hyvin itsenäisesti. Sama tietenkin koskee kaikkia muitakin tuollaiseen dataverkkoon liitettyjä laitteita.


Kyseisessä spekulatiivisessa tapauksessa voisi olla niin, että esimerkiksi moottoriteillä voisi automaattiohjausta käyttävä auto sitten liikkua ilman ajajaa, jos vain sen ohjelmoija muistaa, että maanteillä väistetään aina jarrua painamalla, jotta hän ei luo ohjelnistoa, joka sitten tekee esimerkiksi yllättävässä tilanteessa sellaisa asioita, mitä normaali ihminen ei tekisi ainakaan tahallaan, mutta jos auton eteen syntyvää yllättävää tilannetta ei olla ohjelmistoa kehitettäessä huomioitu, niin silloin seuraa erittäin ikäviä vaaratilanteita Ja sitten tietenkin voi kuljettaja puuttua toimintaan, jos eteen sattuu tulemaan odottamaton este. Mutta toki tekoäly voidaan ohjelmoida sellaiseksi, että se huomioi esimerkiksi asfalttityöntekijöiden sekä poliisien käsimerkit, ja osaa välttää kolariautoja sekä ihmisiä.


Kuitenkin voidaan ajatella sellaista tilannetta, että joku sitten ottaa tällaisen rekan hallintaansa tietokonemurron avulla, niin silloin tietnekin voi edessä olla hyvin vakavia vaaratilanteita, ja muutenkin autojen tietokoneistuksen lisääminen voi aiheuttaa katastrofin, jos tuo autoissa oleva "musta laatikko" hakkeroidaan. Ja se mikä lisää riskejä on tietenkin autojen "chippaaminen" esimerkiksi asentamalla siihen ohjelmiston, missä polttoaineen seossuhteita sekä syöttötehoa lähdetään muuttelemaan niin, että auton moottorista saadaan lisää tehoa irti.


Tuolloin voi ohjelmiston valmistaja tai suoritusarvojen muuttaja tehdä virheen, ja muuttaa vahingossa esimerkiksi auton ABS-jarrujen säätöä, jolloin voi tapahtua hyvin ikäviä asioita, kun auto kääntyy ympäri tiellä, jos sen toinen etujarru ei sitten enää tottelekaan jarruja. Toinen hyvin hyytävä tapa toimia on mahdollisesti jo käytössä.


Kyseisessä tapauksessa  auton moottoritilassa olevan USB-tikun paikalle liitetään esimerkiksi mokkula, jonka avulla auto sitten voidaan ottaa hallintaan. Näin on edessä hyvin ikävä tilanne, jos hakkeri haluaa esimerkiksi kytkeä auton jarrut päälle keskellä moottoritietä, tai vaihtaa vakionpeuden säätimen kalibroitia, jolloin auto sitten lähtee liikkeelle hyvin kovalla vauhdilla.



Tietenkin jos käytössä on autopilotti, joka hakkeroidaan, niin silloin tietenkin voidaan ajatella, että joku voisi tuolloin tehdä tällaisella autolla etäohjatun täydellisen rikoksen, missä sitten ainoastaan moottoritilassa oleva mokkula on todisteena siitä, että auto on otettu hallintaan ennen törmäystä. Eli tuon jälkeen voi hakkeri poistaa luomansa ohjelmiston auton tietokoneelta, kun hän on ensin töytännyt tuolla autolla rekan alle.

https://marxjatalous.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r