Skip to main content

"Silver bullet" eli supernopea potkurikone tai helikopteri voivat muuttaa ilmailun täysin


F-86 "Twin Mustang"

Yllä on kuva melko erikoisesta koneesta eli F-86 "Twin Mustangista, josta aikoinaan aiottiin kehittää huippusuorituskykyinen yöhävittäjä, ja tuo kone tarvitsi kaksoisrunkoa siihen, että sen runkoon voidaan asentaa tutka. Kuitenkaan tuo yläkuvan lentokone ei sitten liity tähän tekstiin mitenkään muuten, kuin  että se esittää jotain hyvin epätavallista lentokonetta.

On olemassa kuitenkin tarinoita ohjelmasta nimeltään "Silver bullet". "Silver bullet" on tarunhohtoinen ”Foo-hävittäjä”, jonka väitetään muistuttavan ulkoisesti melko paljon North American P-51 Mustangia. En tiedä onko tuollaista konetta koskaan tehty muuten kuin paperilla, mutta kuitenkin kyseessä olisi mullistava väline.Se on kuulemma aivan tavallisen potkurikoneen näköinen, ja jotkut ovat sitten lentäneet kyseisen koneen viereen, ja yllättäen koneen potkuri on alkanut pyöriä hitaasti, ja tuon koneen nopeus on sitten kohonnut valtavan suureksi. 


Idea kuulostaa varmaan vähän kaukaa haetulta, mutta kun puhutaan siitä, että North American P-51 ”Mustang” hävittäjä olisi muutettu tuota projektia varten hiukan erilaiseksi, kuin mitä se muuten olisi, niin toki tällainen kone voisi oikeasti olla olemassa. Kun selvitetään miten tämä ehkä hyvinkin nopea lentokone toimisi, niin silloin tietenkin pitää muistaa se, että lentokone ei koskaan voisi lentää nopeammin kuin, mitä sen potkuri pyörii, joten sen tähden potkurikoneen nopeusennätys on vähän yli Mach 1.


Tuon ennätyksen on tehnyt Venäläinen Tupolev Tu-95 ”Bear”-luokan ydinpommittaja, joka käyttää potkuriturbiinia, ja syy miksi myöskään potkuriturbiinikone ei kovin nopea ole, johtuu siitä, että sen potkureihin kohdistuu valtavan kova voima, jos kone lähtee lentämään yliäänen-nopeudella. Jos potkurin annetaan pyöriä vapaasti, niin silloin sen kehän nopeus kasvaa yhtä kovaksi kuin lentokoneen nopeus eteenpäin on. Ja tämä sitten aiheuttaa valtavan voimakkaan keskipakoisvoiman, joka sitten rikkoo paikkoja. Mutta tietenkin on mahdollista tehdä kaikki vähän toisella tavalla, kuin kääntää potkurit lepoasentoon, ja antaa ikään kuin ilmavirran pyörittää niitä. Potkuri muistuttaa hiukan kierrettyä siipeä, joten sen takia tuon kappaleen istuttaminen nopeasti lentävään lentokoneeseen on hyvin vaikeaa.


Piasecki XV-49 "Speedhawk"

Tietenkin voidaan käyttää sellaisia materiaaleja sekä tekniikkaa, että tuo potkuri voitaisiin sitten kääntää suoraksi. Silloin voidaan tehdä niin, että koneen lähtiessä erittäin nopeaan lentoon, käännettäisiin potkuri suoraan kohti ilmavirtaa. Silloin vastaan tuleva viima ei voisi pyörittää tuota potkuria, joka olisi kuin joku koneen keulassa oleva ylimääräinen siipi, josta ei mitään haittaa pitäisi olla. Mutta jos palataan tähän ”Silver bulletiin”, niin silloin voidaan päätellä sellainen asia, että ehkä kyseessä olisi ollut jokin P-51 ”Mustangista” tehty potkuriturbiiniversio, jota ei ehkä oltu koskaan laitettu kirjoihin. Kun puhutaan siitä ajasta, jolloin P-51 ”Mustangin” kaltaiset lentokoneet hallitsivat taivasta, niin silloin tietenkin kaikki koneet olisivat olleet tuon potkuriturbiinia käyttävää Mustangia hitaampia.


Mutta jos puhutaan siitä, että tuo kone olisi saavuttanut noin 800 Km/h tuntinopeuden, niin siihen perustuvaa teknologiaa voitaisiin sitten hyödyntää myös nykyaikaisissa hyvin nopeissa UH-60 ”Black Hawkin” seuraajiksi kuvailluissa, mutta kehitysasteella olevissa helikoptereissa. Noissa helikoptereissa käytetään samanlaisia työntöpotkureita kuin vanhan ajan potkurihävittäjissä, mutta nämä potkurit on usein asennettu noiden helikopterien taakse, jolloin ne työntävät tätä autogiroa eteenpäin. Eli kyseessä on oikeastaan vain esimerkiksi ”Bond” elokuvasta ”Kuuraketti” tutun autogiron suurempi versio, joka olisi tehokkaampi kuin perinteinen helikopteri. Helikopterien ongelmana on niiden verraten hidas lentonopeus, joka aiheuttaa sen, että nuo välineet pitää viedä toiminta-alueelleen kuljetuskoneilla, ja se sitten rajoittaa niiden käyttöä. Mutta tietenkin on olemassa sellainen hypoteesi, että tuo ”Silver Bullet” olisi sitten oikeasti aivan toista maata, kuin mitä konventionaaliset lentokoneet olisivat.


Tuolloin voidaan leikitellä sellaisella ajatuksella, että ”Silver bullet” olisi eräänlaisen sähkömagneettista työntövoimaa käyttävän lentokoneen prototyyppi, jossa koneen potkuri tai siipien etureuna magnetisoidaan, ja sitten ionisoitua kaasua siirretään sen runkoa pitkin koneen taakse, jolloin koekone kykenisi lentämään erittäin nopeasti sekä korkealla. Kun puhutaan esimerkiksi jostain ”Airwolf”-elokuvan kuuluisasta helikopterista, niin totta kai helikopterista voidaan tehdä nopea, jos siinä käytetään esimerkiksi boosteri suihkumoottoreita, jotka käynnistyvät silloin kun kaasuvipua vedetään taakse. Tuolloin helikopteri voisi olla sellainen, että sen roottori päästetään pyörimään autorotaatiossa, eli siihen kiinnitetty kytkin irrottaa roottorin turbiinista, jolloin kyseessä olisi autogiro, joka voisi oikeasti ylittää äänen nopeuden.


Jos ajatellaan tilannetta, missä esimerkiksi helikopterin roottorin yläreuna ionisoi sen läpi virtaavan ilman, ja sitä sitten kiihdytetään sen roottorin kehätä alaspäin, niin silloin helikopterilla voitaisiin lentää avaruuteen. Mutta tuo lentäminen sähkömagneettisella voimalaitteella, joka perustuu niin sanottuun ”avoimeen ionimoottoriin” ei varmasti onnistu ilman erittäin suurta jännitettä, joten sen takia jotkut sotilaalliset laitokset ovat kiinnostuneita esimerkiksi Vanderbiltin kojeesta, mikä on oikeastaan vain valtavan voimakas radio. Jos tuo kone saadaan joskus toimimaan, niin se voi sitten mullistaa ilmailun.

https://marxjatalous.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r