Skip to main content

"Lentävä auto" eli halpa VTOL (Vertical Take-Off and Landing) lentokone voi ehkä joskus lentää jopa avaruuteen

Moller M400 "Skycar"
(Kuva I)

Unelma "lentävästä autosta" on ollut aina autotehtaiden mielessä, ja tällä termillä tarkoitetaan oikeastaan halpaa helikopteria, joka kykenee liikkumaan maassa kuin auto, ja nousemaan ilmaan silloin kuin kuljettaja haluaa niin tehdä. Mutta tietenkin tässä tapauksessa ongelmia tulee nimenomaan lentolupakirjojen kanssa, ja tuon takia tällaiset välineet ovat vielä suunnitteluasteella, mutta tietenkin niitä kehitetään kaiken aikaa. Ja joissakin suunnitelmissa on ollut sellainen aspekti, että nämä välineet tulisivat pelastuspalveluiden sekä erilaisten muiden laitosten käyttöön. Ja ehkä joskus tulevaisuudessa ne voivat myös olla jokaisen ihmisen ostettavissa. Mutta silloin voi olla niin, että tuo väline lentäessään käyttää autopilottia, eli sitä ohjataan jostain lennonjohdosta tai tietokonekeskuksesta eikä sen ajajalla ole ehkä edes mahdollisuutta saada "lentävää autoa" hallintaansa.


Kuitenkin on olemassa ajatus siitä, että joskus tulevaisuudessa aletaan rakentaa myös avaruusaluksia, joiden hinta olisi samaa luokkaa kuin nykyisten henkilöautojen, mutta tietenkin tuollainen pienikokoinen pystysuoraan nouseva sekä laskeva avaruusalus on vielä erittäin pitkällä toteuttamisestaan. Kuitenkin tuollainen väline olisi teoriassa mahdollinen, jos noissa laitteissa olisi mahdollista käyttää pientä ydinreaktoria, mikä sitten varustetaan turbogeneraattoreilla, joilla saadaan aikaan voimakas sähkövirta. Tuolloin voisivat SciFi-elokuvista tutut autoiksi naamioidut avaruusalukset olla totta, mutta käytännössä näitä välineitä ei ehkä kuitenkaan aivan meidän elinaikanamme tulla rakentamaan.

1950-luvun taiteilijan näkemys "lentävästä autosta"
(Kuva II)

Ydinvoiman vastustaminen on niin valtavan voimakasta, että en usko että kukaan oikeasti saisi lupaa varustella autoja tai helikopteria kevyellä synteettisiä radioaktiivisia alkuaineita kuten Einsteiniumia käyttävällä reaktorilla. Kaikkein villeimmissä visioissa voitaisiin tuollainen lentävä auto varustaa esimerkiksi paljon puhutulla MDD:llä (Magneto Dynamic Drive), mikä on oikeastaan pelkkä sarja magneetteja, jotka imevät moottorin etureunan ionisoimaa  kaasua tai nestettä lävitseen, jolloin alus ikään kuin imeytyy eteenpäin. MDD on siis toimiessaan moottori, joka tekisi tuollaisen auton tai jokamiehen avaruusaluksen mahdolliseksi. Tuolloin aluksen tai auton hytti pitää sitten tietenkin paineistaa kunnolla, ja varustaa esimerkiksi ohuella kullasta valmistetulla kerroksella, joka sitten suojaisi miehistöä säteilyltä.


Tai sitten heidän pitää käyttää avaruuspukuja koko operaation ajan, jolloin auton rakenteesta tulee kevyempi, kuin mitä se olisi painehytin kanssa. Ja tuolloin aluksen kestävyyttä voidaan parantaa päästämällä siitä kaikki ilma pois, jotta rakenteesta tulee mahdollisimman keveä. Näet kiertoradalla sitten pitäisi muistaa se, että kosminen säteily tappaa ihmisen hyvin tehokkaasti. Jos tuo ajoneuvo sitten varustetaan sähkömagneettisella suojakilvellä, niin silloin voidaan aurinkotuulen hiukkaset kääntää pois sen rungon läheltä, jolloin säteilysairauden riski laskee melko paljon.


Näet tuolloin saadaan poistettua Alfa ja Beta-hiukkaset, jolloin ainoastaan gamma-säteily jää jäljelle.Tälle asialle ei voida tehdä mitään, koska  Gammasäteily on elektromagneettista säteilyä, jota ei voi kääntää niin helposti pois kohteesta. Beta ja Alfa-säteet ovat ionisoituneita hiukkaisia eli atomin ytimiä sekä elektroneja, jotka ovat todella haitallisia ihmisille ja muille eläimille, koska osuessaan soluun rikkoo tuollainen ioni erittäin tehokkaasti solujen DNA:ta, mistä sitten seuraa lopulta syöpä. Saman tekee myös gammasäteily, mutta se ei niin helposti tuoha solujen DNA:ta. Joten tätä taustaa vasten voidaan ajatella, että nuo hiukkaset ovat paljon vaarallisempia kuin Gammasäteily, mutta se sitten lopulta rikkoo solujen tumien DNA:n.


Joten voidaan todeta että myöskään Gammasäteilyä ei ihminen tai mikään eliö kestä loputtomiin, vaan lopulta on aina edessä solun perimään kohdistuva mutaatio, mikä johtaa syöpään. Joten lopulta solut saavat liikaa säteilyä ja alkavat kuolla tai muuttua hyödyttömiksi elimistön kannalta, mikä tekee niistä syöpäsoluja. Kuitenkin siitä että jokin asia on teoriaa, on pitkä matka käytännön sovellukseen. Toimiakseen tämä auto vaatisi erittäin voimakkaan magneetin, jotta tuo moottori sitten saisi tarvitsemansa työntövoiman, ja missään nimessä mikään muu kuin ydinvoima ei saisi aikaan niin suurta tehoa, että WARP voisi toimia ilmakehässä. Tai sitten sähköä voidaan siirtää autoon tai alukseen langattomasti radioaaltojen avulla, jolloin nuo välineeseen kiinnitetyt magneettiseen rataan perustuvat moottorit kykenevät toimimaan tarpeeksi tehokkaasti.


Mikäli tuollainen ydinvoimaa käyttävä "lentävä auto" voidaan jossain vaiheessa rakentaa, niin silloin tietenkin se mullistaisi lähes kaiken innovaation, mitä voimme edes kuvitella, ja WARP-ajolla sitten voidaan teoriassa sitten ylittää valon nopeus, tai ainakin sillä voidaan saavuttaa tuo maaginen 300 000 kilometrin sekuntinopeus. Tuolloin voisimme sitten matkustaa ainakin omassa aurinkokunnassamme rajattomasti, mutta jos tuo auto tai avaruusalus riistäytyy hallinnasta kun se lähestyy Maapalloa, niin törmäyksessä vapautuu niin paljon energiaa, että koko planeetta saattaa räjähtää kappaleiksi.


Eli tämän takia näitä planeettojen väliseen lentoon tarkoitettuja "jokamiehen avaruussukkuloita" emme ehkä ihan heti tule näkemään autokauppojen ikkunoissa. Kun mietitään lentävän auton sotilaallisia sovelluksia, niin tietenkin tuollainen väline voidaan varustaa konetykeillä tai rakettikaseteilla, jolloin sillä voidaan hyökätä kohteeseen kuten lentokoneella. Ja noiden laitteiden nopeus on verraten suuri perinteisiin helikoptereihin nähden. Eli ylimmässä  kuvassa (Kuva 1.) oleva Moller 400 saavuttaa 491 km/h huippunopeuden. Joten sillä varmasti on potentiaalista käyttöä monissa tehtävissä.

https://kirjabloggaus.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r