Skip to main content

Miksi autoissa ei käytetä laajemmin maakaasua polttoaineena?


Maapallon luonnonvarojen hupeneminen on todella ikävä asia, ja se kuitenkin on taannut esimerkiksi öljy- ja kaasu-yhtiöille sellaiset tulot, mitä kukaan ei edes osaa koskaan laskea. Kun puhutaan vaikkapa siitä, kun autojen polttoaineeksi valittiin öljy, niin silloin ihmiskunta sidottiin nimenomaan mineraaliöljyyn, jota ei voinut mistään muualta saada kuin maaperästä. Mineraaliöljyn käyttö tietenkin oli aikoinaan erittäin kannattavaa, koska sitä oli niin helppo käsitellä. Kuitenkin voidaan sanoa, että esimerkiksi kaasun käyttö auton polttoaineena olisi vähintään yhtä tehokasta, ja jos oikein halutaan asiaa kaivella, niin jos auto kävisi kaasulla sen tankkaaminen voisi tapahtua yksinkertaisesti vaihtamalla kaasupullo autossa olevaan liittimeen.

Tuolloin voitaisiin huoltamolla myytävää kaasua käyttää myös autojen moottoreissa, mutta ongelma tietenkin on verotuksellinen. Samalla myös autosta karkuun pääsevä kaasu on kuitenkin sikäli ongelmallinen, että jos sitä pääsee ilmaan, niin silloin voi käydä hyvin ikävästi, jos kaasu sitten muodostaa sellaisen koheesion ilman kanssa, että se aiheuttaisi voimakkaan räjähdyksen. Toki tuota kaupunkikaasua käytetään raskaan liikenteen ajoneuvoissa sekä trukeissa, joilla tavaroita siirretään varastoissa. Joten noissa välineissä ei tällainen kaasupullo ole mitenkään räjähdysherkkää tavaraa.


Kuitenkaan kaasukäyttöistä henkilöautoa ei juurikaan markkinoida ihmisille eikä sitä ainakaan ennen olla mitenkään markkinoitu yhtään kenellekään. Se mikä kaasukäyttöisen auton erottaa vanhasta kunnon bensiini- tai diesel-ajoneuvosta on se, että kaasumoottori ei ole mitenkään erityisen nirso siitä, mitä sen sisällä poltetaan. Eli mikä tahansa kaasu käy tuollaisen polttomoottorin polttoaineeksi, ja tuota kaasua voidaan valmistaa itse esimerkiksi elektrolyysi avulla vedestä. Tai sitten esimerkiksi biojätteen käymisessä syntyvä metaani tai hitsauksessa käytettävä asetyleeni toimivat aivan hyvin jokaisessa polttomoottorissa, mikä on vain muutettu käyttämään kaasua.


Mäntämoottoreissa on kuitenkin tiettyjä puristukseen liittyviä rajoitteita, jotka voidaan ohittaa käyttämällä autoissa turbiinia, jonka sisällä tuota kaasua poltetaan, ja tietenkin silloin kaasuautolla voisi olla hyvin suuri nopeus verrattuna perinteiseen mäntämoottorilla varustettuun ajoneuvoon. Tietenkin turbiinin pakokaasujen lämpötila on erittäin korkea, joten sen takia tuollaisen turbiinikäyttöisen auton pakoputki pitää suunnata ylös, jotta ihmiset eivät palaisi tuollaisen auton ajaessa ohitse. Turbiinimoottoreilla varutettujen siviiliautojen kehityksestä luovuttiin niiden korkean polttoaineenkulutuksen sekä myös kovan äänen takia.


Joissain panssarivaunuissa käytetään nykyään turbiinimoottoreita, mutta niiden polttoaineenkulutus on erittäin suuri, joten tuon takia ollaan kokeiltu niin sanottuja hybridiajoneuvoja. Turbiineilla saadaan aikaan valtava tehonlisäys verrattuna normaaliin dieseliin, mutta tuolloin ei pelkällä turbiinilla kannata koko aikaa ajaa, koska noissa ajoneuvoissa nousee silloin polttoaineenkulutus erittäin suureksi. Tämän takia niissä käytetään normaaleja dieseleitä silloin, kun ajetaan normaalisti tiellä, mutta jos tarvitaan lisää voimaa, niin silloin auton kardaaniakseliin kiinnitettyyn turbiiniin johdetaan polttoainetta.


Noissa turbiineissa sitten voidaan käyttää esimerkiksi kaasua, jota johdetaan sinne venttiilin kautta, joka voidaan avata käsin erillisellä kytkimellä. Jos kuljettaja haluaa käyttää turbiinia, niin silloin hän vain kääntää vipua, ja sen jälkeen polttoaineena käytettävän kaasun syöttö turbiiniin käynnistyy. Mutta jos turbiinia ei haluta käyttää, niin silloin on käytössä vain diesel. Kun auto alkaa käyttää turbiinia, niin silloin tietenkin pitää voimansiirto irrottaa auton turbiinista niin, että diesel ei lähde pyörimään mukana, kun auto käynnistää tuon kakkosmoottorin.


Tuon takia autossa pitää olla kaksi kytkintä turbiinin molemmissa päissä, joilla voidaan estää dieseliä tuhoutumasta ylikierrosten vaikutuksesta, ja tuo järjestelmä sitten voi toimia tietokoneen avulla, joka säätää noita kytkimiä sekä siirtää vaihteita, niin että molempia moottoreita käytetään sopivassa suhteessa. Tuossa tietokone-ohjatussa vaihdelaatikossa sitten yhdistyvät sekä manuaalivaihteiston keveys että automaattivaihteiston helppokäyttöisyys. Eli tällaisessa vaihteistossa vaihteiden vaihtamisen suorittaa hydraulinen mäntä, joka siirtää vaihteita niin, että auton kierrosluku pysyy aina optimaalisena.

https://marxjatalous.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r