Skip to main content

Uberin robottiautot sitten vedettiin pois kaduilta, kun niiden toimivuudessa havaittiin puutteita

Uberin robottiautot vedettiin pois Kalifornian kaduilta, ja syynä on se, että ne vaaransivat ihmisten turvallisuutta. Kyseessä on ilmeisesti ollut huonosti kontrolloitu koejärjestely, missä tarkkailijana toiminutta henkilöä ei oltu ohjeistettu siitä, miten tuollaisessa kokeessa pitäisi oikeasti toimia, ja samoin uskoisin, että tuolla yhtiöllä ei ehkä tietotaito tai varusteet olleet sellaiset, että noita robottiautoja edes lähdettiin vakavasti kokeilemaan kaduilla. Eli toimiakseen oikein vaatii robottiauto todella monimutkaisen ohjausohjelmiston, sekä tehokkaasti toimivat havaintovälineet, joiden avulla auto kykenee ottamaan huomioon kaikki mahdolliset esteet, ja erityisesti liikennevalot sekä eteen yllättäen tulevat ihmiset.

Samoin ohjelmisto pitää laatia siten, että se huomioi myös esimerkiksi poliisien käsimerkit ja tietyöt, eikä kuitenkaan pysäytä autoa ryöstäjän kohdalla. Juuri tällaiset erikoistilanteet tekevät tuosta robottiautosta niin mahdottoman vaikean toteuttaa, ja tuon ohjemiston laatiminen on erittäin työlästä, koska tietokone ei oikeastaan koskaan opi mitään uutta spontaanisti, vaan sen ohjelmistoon on rakennettava muuttuja jokaiseen ajateltavissa olevaan tilanteeseen. Ja sen vuoksi auton ohjausohjelmiston koodaaminen on erittäin työlästä.

Juuri erikoistilanteet joita myös erikoiset liikennemerkit ovat tekevät tuosta ohjelman kirjoittamisesta erittäin hankalan, ja juuri epätavallisten liikennemerkkien kohdalla on oltava tarkkana. Näet oletteko koskaan ajatelleet mitä tapahtuu, jos tuo ohjelmiston laatija ei ole ottanut huomioon vaikkapa kohtaavien autojen etuajo-oikeuden kohdalla tilannetta, missä väistämisvelvollinen on jo ehtinyt sillalle. Tai unohtanut ohjelmoida tuohon ohjelmistoon muuttujan, joka huomioi vaikkapa "lautta, laituri tai ranta"-merkin, jonka jälkeen auto sitten kolistelee suoraan mereen, jos tuota merkkiä tai sen kohdalla olevaa toimintaa ei huomioida ohjelmistossa.

Ja kun ajetaan liikenteessä, niin eteen tulee helposti useita tilanteita, joita ei koskaan käydä autokoulussa läpi, ja kuitenkin ihmiskuljettaja osaa niissä toimia oikein, mutta kuten tiedämme, niin tietokoneen ongelmana on se, että se ei osaa soveltaa mitään sääntöjä, vaan esimerkiksi jos tietokoneen ohjaama auto saapuu paikkaan, missä sillä on etuajo-oikeus, niin se ei kamalasti sitten tuota oikeutta sovella, vaan syöksyy vaikka metrin päästä rekan eteen, koska sille on ilmoitettu ohjelmistossa,  kärkikolmion merkitsevän sitä, että toisen on siinä tilanteessa väistettävä. Mutta kun puhutaan siitä, mitä tuollaisen auton testaamiseen osallistuvan kuljettajan olisi sitten tehtävä, on se, että hänen pitää olla koko testin ajan valppaana, ja kuljettajalle pitää sitten kertoa, että mistä tuon auton saa pysähtymään, jos kaikki menee pieleen, ja sen ohjelmisto pitää ensin testata tarkasti määrätyissä olosuhteissa  eli testiradalla, ennen kuin noilla välineillä lähdetään kaduille ajelemaan.

Samoin auton sammuttaminen tilanteessa, missä sen järjestelmä ei kykene toimimaan oikein, eli tuolloin autoon pitää olla asennettu erityinen hätäpysäytin, joka katkaisee siitä virran pois, jos sen ohjausjärjestelmä pettää. Eli jos tuollaiseen testiin joku pyydetään, niin silloin tietenkään tuon henkilön toiminta ei saa olla sellaista, että hän katselee videoita ja syö pizzaa istuessaan auton ohjaajan paikalla, vaan tuollaisen robottiauton testaamisessa pitää olla yhtä valppaana kuin, jos henkilö itse ajaisi autoa. Ja tuo auto pitää muuten sitten varustaa sellaisilla välineillä, että siitä varmasti katkeaa virta, jos koeajaja sitten sattuu siitä poistumaan. Jos puhutaan taksista, niin silloin tietenkin pitää varustautua myös sellaiseen tilanteeseen, että autoon astuu humalainen tai muuten toimintakyvytön henkilö.

Tuolloin esimerkiksi vetureista tuttu "kuolleen miehen poljin" ei ehkä toimi kunnolla, eli kyseessä on kytkin, jonka päällä pitää pitää jalkaa, tai autosta katkeaa virta. Tuo olisi tietenkin helpoin tapa tehdä ajoneuvosta turvallinen, mutta kuitenkin tuon taksin pitäisi voida ajaa ilman kuljettajaa seuraavan kyydin luokse. Tai sitten sitä pitäisi ohjata etäohjauksella, joka voidaan toteuttaa esimerkiksi peliohjaimilla, mutta tuolloin vaarana on se, että joku kaheli sitten hyppää tuon etäohjauskonsolin ääreen, ja muuttaa auton todellisen elämän Stephen Kingin kauhuromaanin"Christieksi", joten siitä testiajoneuvosta on todella pitkä matka siihen, että autosta tulee todellinen liikenneväline.

pimeakronikka.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r