Skip to main content

Helsingin Hietalahden sataman tikkaista voidaan kysyä, että miksi niitä ei ole?



Tätä on joku myös minulta käynyt kysymässä, eli miksi tuolla Hietalahden satama-altaassa ei ole tikkaita? Tuo paikka on erittäin vilkkaalla alueella, missä on paljon iltaelämää sekä myös perheitä liikkuu kyseisellä alueella todella paljon, joten tietenkin on olemassa todella suuri vaara, että joku putoaa tuonne satama-altaaseen. Kun mietitään sitä, että Hietalahden satamassa ei ole mitään kaiteita tai muuta vastaavaa eikä veteen ole edes narutikkaita, niin miten monta kertaa sinne on joku pudonnut tai työnnetty, ja sitten hän ei ole päässyt ylös?

Tietenkin noissa paikoissa pudonneista pidetään kirjaa, ja heistä kirjoitellaan erilaisia juttuja, joista osa on erittäin surullisia. Mutta kun mietitään sitä, että esimerkiksi syksyn pimeydessä saattaa joku juhlija lähteä polkupyörällä väärään suuntaan, tai olla muuten huolimaton ja seurauksena voi olla putoaminen veteen, ja tietenkin tuolla rannalla kävelee paljon erilaisia Tallinnan lautoilta tulleita ihmisiä, jotka voivat töniä toisiaan. Eli tämän takia voisi kyllä olla ihan paikallaan rakentaa tuonne rantaan muutamia tikkaita, tai sitten voisi rantaan pultata narutikkaita, joiden kautta henkilö sitten voisi nousta vedestä pois.

Kun mietitään sitä, että tuon sataman rannassa ei ole mitään merkkejä siitä, missä alkaa pudotus veteen, niin tietenkin itse olen sitä mieltä, että myös rikkaat ihmiset voivat pudota tuonne veden varaan vahingossa, ja jos tämä sitten tapahtuu esimerkiksi kylmällä syyssäällä, niin silloin voi olla hyvin ikävä uutinen lehdessä. Ja nimenomaan syksyllä on tuollainen putoaminen satama-altaaseen kaikkein todennäköisintä, koska silloin vesi on tummaa ja pimeää, niin silloin putoamisen vaara on suuri. Jos vesi on kylmää, niin on vaara siitä, että henkilölle tulee hypotermia, eikä hän jaksa uida noille tikkaille.

Satama on vaarallinen, koska siitä puuttuu turvakaide sekä portaat, joilla vedestä voi nousta pois vedestä. Ja varsinkin nyt kun tuolla sataman lähellä asuu paljon lapsiperheitä sekä siellä on yöelämää aika paljon, niin silloin luulisi että he olisivat ottaneet kaupunkiin yhteyttä, jotta tuo satama saadaan kuntoon. Itse mietin aina välillä, että eivätkö Helsingin päättäjät tiedä, että tuo paikka on melko vaarallinen, jos siellä ei muista katsoa jalkoihinsa? Ja tietenkin on erikoista, että vasta nyt tuo puute tässä Hietalahden satamassa huomattiin.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/satama-altaaseen-hukkuneen-emilin-sisko-hammastelee-keskustelua-pelastustikkaista-veljeni-tilanne-olisi-voinut-olla-toinen-jos-olisi-ollut-tikkaat/6489152


https://pimeakronikka.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Will humans survive the sun's red giant stage?

"As the Sun matures into a Red Giant, the oceans will boil and Earth will become uninhabitable." (The Conversation, The sun won’t die for 5 billion years, so why do humans have only 1 billion years left on Earth?) Sooner or later, all stars use their hydrogen. And then they turn into red giants. Sun is a yellow G spectral class star that turns into a white dwarf. But before that, the sun will turn larger.  The sun turns red and that means. It starts to send more infrared radiation. This thing will turn Earth into a hellish temperature that vaporizes water from Earth.  It's possible. That Earth will also vaporize with Venus and Mercury. Some scientists say that we have only 1 billion years to move farther in the solar system. The habitable zone will go to the distance of Jupiter and Saturn, and maybe humans find a safe place in those distant moons.  It's possible that before Sun will grow too large humans make large groups of mirror satellites or large shields that sho...

Research with hypersonic systems is not an easy thing.

"This is an artist’s depiction of a Hyper-X research vehicle under scramjet power in free-flight following separation from its booster rocket. New research into hypersonic jets may transform space travel by making scramjet engines more reliable and efficient, leading to aircraft-like spacecraft. Credit: NASA" (ScitechDaily, Revolution at Mach 10: NASA-Backed Hypersonic Jets Poised to Transform Space Travel) The main problem with hypersonic systems is how to control them on air. If the hypersonic aircraft's body is designed the wrong way, that causes thermal problems. But another problem is this: if the aircraft's shape is wrong, the pressure wave or sonic boom will go past the control surfaces. And those layers will not work in that case. In other cases, if the shockwave nuzzles against the aircraft body, that causes overheating. The next problem is the engine.  The Scramjet engine is the only engine type that can use atmospheric air and create hypersonic exhaust gas....

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru...