Skip to main content

Robottiauto on varsin monikäyttöinen väline sekä siviilien että sotilaiden käsissä


Kuussa tapahtuva maansiirtotyö on itseasiassa melko vaativaa toimintaa, koska hydraulisia järjestelmiä ei ole suunniteltu toimimaan maapallon ilmakehän ulkopuolella, joten sen vuoksi pelkkä aurinkopaneelin tai RTG:n eli radioisotooppiin perustuvan pariston avulla toimiva Bobcat ei ole tuossa paikassa suoraan toimiva ratkaisu, vaan sen nostojärjestelmä pitää muuttaa siten, että se toimii myös tyhjiössä. Tuolloin pitää muistaa sellainen asia, että nostolaitteen pitää pystyä toimimaan täysin portaattomasti, jotta siinä olisi tarpeeksi suuri tarkkuus, jotta se voisi toimia tehokkaasti sekä turvallisesti tuolla kaukaisella ilmakehättömällä taivaankappaleella.

Tuon takia nämä hydrauliset laitteistot kannattaa korvata ruuvitangoilla, joita sitten pyöritetään sähkömoottorien avulla, ja noiden ruuvikierteellä varustettujen tankojen käyttö eliminoi paineeseen perustuvan hydrauliikan tarpeen. Tuolla tavoin voidaan ohittaa hydraulisen männän tarve, jolloin järjestelmä on luotettava sekä erittäin kestävä. Jos tuo ruuvitanko on tehty tarpeeksi kovasta seoksesta kuten vanadiini-kromista, mitä käytetään erilaisissa varkauden estämiseen tarkoitetuissa varusteissa, niin silloin ei ole vaaraa siitä, että tuo tanko taipuisi.

Kuitenkin kyseessä olisi erittäin yksinkertainen tapa toteuttaa kuun kamaralla toimiva puskutraktori sekä kaivinkone, ja tietenkin kuussa voidaan tehdä myös muuraustöitä. Tuolloin tuota kuun pölyä voidaan sulattaa laserien tai mikroaaltojen avulla, niin että niiden avulla voidaan toteuttaa Skotlannin lasilinnakkeiden kaltaisia rakennelmia, eikä Kuu kuitenkaan ole niin kaukana, että noita välineitä ei voitaisi sitten ohjata Maan pinnalta käsin etäkäytön avulla. Joten eikö ole ihmeellistä, että tuonne Kuuhun ei olla tehty miehitettyjä lentoja Apollon jälkeen?

Kuu olisi loistava paikka sekä sotilaalliselle että tieteelliselle toiminnalle, joten mikä on syy siihen, että me emme ole lähettäneet sinne esimerkiksi Mars-autojen kaltaisia robotteja, vaan viimeinen Kuuauto, joka Kuussa kulki oli Neuvostoliiton Lunahod-II, eli Luna 15 ja 17- luotainten mukana lähteneet kuuajoneuvot olivat ainoita robottiajoneuvoja, jotka ovat kulkeneet Maan kiertolaisen pinnalla. Sen tähden uskoisin, että USA oli tuolloin 1960 ja -70-luvuilla hyvin huolissaan siitä, että Neuvostoliitto saattoi käyttää tuota tekniikkaa myös aseiden kehittämiseen.

Se mikä itseäni pistää tässä kuuohjelmassa sekä avaruuslennoissa ylipäätään silmään, on sellainen asia, että itse kyllä en lähtisi sitten tuota robottiajoneuvoa kokeilemaan Marsissa, vaan luonnollisesti olisi varmaan järkevämpää kokeilla noita avaruustutkimukseen tarkoitettuja välineitä hiukan lähempänä kuin Marsissa, koska jos luotaimen tietokoneissa, ohjelmistoissa sekä muussa tekniikassa on jonkinlaisia vikoja, niin ne sitten varmasti paljastuisivat Kuussa. Uskoisin että jos Mars-ajoneuvot sitten olisi toteutettu empiirisen testaamisen periaatetta noudattaen, niin niiden testaaminen olisi tapahtunut vaiheittain.

Ensin noita ajoneuvoja olisi kokeiltu ehkä Arizonan suurella meteoriittikraaterilla, sen jälkeen tuo ajoneuvo olisi siirretty Nova Scotiaan sekä Etelä-Mantereen kaltaisille alueille, missä ne olisivat käyneet läpi tarpeellisen testauksen, sekä tietenkin niiden avulla voidaan kerätä tietoja alueen eläimistöstä sekä kasveista ilman, että tutkijoiden tarvitsee sinne itse lähteä. Noin voidaan toteuttaa se jokaisen nörtin unelma, eli nojatuolissa tehty tutkimusmatka jonnekin kaukaiseen paikkaan. Tuolloin ei kuitenkaan tutkijoiden tarvitse itse lähteä fyysisesti itse mihinkään, vaan tuo automaattikone hoitaa kaiken kenttätyön erittäin tehokkaasti. Se voidaan varustaa optisilla mikroskoopeilla, joiden avulla se katsoo esimerkiksi hyönteisiä hyvin läheltä, ja tuon välineen avulla esimerkiksi yliopiston opettaja voi hoitaa virkaansa sekä tehdä kenttätyötä intensiivisesti.

Joten kyllä suuret tutkimusmatkailijat varmaan kääntyvät haudoissaan, kun he näkevät miten nykyaikainen nörtti tekee kenttätyötä, ja jos käytetään robotteja, jotka on varustettu “kvantti STEALTH”-pinnalle, joka mukautuu ympäristöön, niin tutkimustyötä voidaan tehdä jopa vuosia jossain paikassa, missä ihmisen läsnäolo voisi häiritä observoitavaa kohdetta. Tuollainen tutkimusväline voi kommunikoida satelliittien sekä Internetin kautta missä päin maailmaa olevan henkilön tai ryhmän kanssa, ja sen avulla voidaan suorittaa mittavia tutkimuksia vaikka lunnien tai muiden lintujen yhdyskunnan toiminnasta ilman, että tutkijoiden tulee viettää vuosia jossain Jan Mayenin kaltaisella saarella.

Riittää että saarelle toimitetaan tuollainen ajoneuvo, ja sitten sen käyttäjät voivat etäkäytön avulla valvoa sen toimintaa riskeeraamatta kuitenkaan henkeään, sekä samalla he voivat hoitaa muitakin asioita, kun tuon laitteen ohjaaminen tapahtuu vaikka henkilön omasta kotoa käsin. Silloin ei noiden tutkijoiden tarvitse anoa virkavapautta, kun he lähtevät tekemään työtään.

Tällaisten ajoneuvojen avulla voidaan operoida myös kriisialueilla, ja tarkkailla siellä tapahtuvaa toimintaa ilman, että tarkkailija on mitenkään itse vaarassa, mutta tietenkin noissa ajoneuvoissa voi olla esimerkiksi konekivääreitä tai keveitä panssarintorjunta-aseita, joita se sitten voi käyttää kohteisiinsa, jos ajoneuvon ajaja vain saa luvan tuohon aseiden käyttöön. Nuo aseet voivat olla vaikka pienen varren päässä, josta ne voidaan laukaista kohti vihollista. Kyseiset ajoneuvot kuten Lockheed-Martinin SMSS (Squad Mission Support System) ovat hyvin mukautuvia erilaisia tehtäviä varten, ja niitä voidaan käyttää sekä tieteelliseen että sotilaalliseen työhön.

Ne voivat kuljettaa miehistön varusteita, mutta myös toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä, jotka voivat liittyä sekä tarkkailuun että kohteiden tuhoamiseen, eli niihin voidaan helposti asentaa kannattavia panssarintorjuntaohjuksia sekä keveitä konekivääreitä, sekä miehistön reppujen paikalle voidaan asentaa viuhkapanoksia tai muita räjähteitä, jolloin tuollainen normaalisti kuljetustehtäviin tarkoitettu robottiajoneuvo muuttuu autopommiksi, joka voidaan ohjata vihollisen sekaan ja sen jälkeen operaattori laukaisee räjähteet.

Tai ne voivat toimia myös UAV- tai UCAV-lennokkien tukialustoina, joiden päältä nämä helikopterit sitten voivat toimia tehokkaasti. Ne perustuvat samaan tekniikkaan, mitä käytetään esimerkiksi lentokenttien logistiikassa, mutta ovat kuitenkin monikäyttöisempiä kuin lentokenttien kuormausajoneuvot. Mutta nämä iskuajoneuvot ovat vain pieni osa robotiikkaa, ja sitä suuremmat mahdollisuudet esimerkiksi normaalilla eläinten tutkijoilla on saada käyttöönsä tarkkoja tietoja eläinten käyttäytymisestä, mitä vaikeammin heidän ajoneuvonsa havaitaan. Eli samaa tekniikkaa voidaan hyödyntää sekä siviili- että sotilasalaalla


Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru

There might be an answer to why there is a gravitational hole in Earth's gravitational field.

The gravitational field at the point of the Indian Ocean is weaker than in other places on Earth. The existence of that gravitational hole is proved. But the reason why that gravitational hole is formed is unknown. The reason why the gravitational field on the Indian Ocean is weaker might be a simple thing.  There is a possible lighter rock in the mantle, or there is less material at that point. In some wildest theories, there are bubbles in magma that turn below the bottom of the Indian Ocean are less massive than in other places on Earth. The lighter material at that point should make the hole in gravitation.  "Geoid undulation in false color. (International Centre for Global Earth Models/Wikimedia, CC BY 4.0) The impact of the ancient planet. In the time when Earth was young. Cause asymmetry of Earth's gravitational field, because there still is the debris of that impact. But the hole in a gravitational field is harder to explain than regular-looking asymmetry.  Could the r