Skip to main content

Lentokoneiden seisminen salaisuus: vulkanismin hallintaa sekä tutka-tekniikkaa, joka voi olla jonkun pahin painajainen


Vulkanismia on aina pelätty aivan aiheesta, mutta kun puhutaan teknisestä kehityksestä, niin ehkä tulevaisuudessa me ihmiset voimme hallita tulivuoria. Tämä hallinta on periaatteessa hyvin yksinkertaista, eli tulivuoren magma-säiliöön porataan vain reikiä, joiden kautta se voisi purkaa paineensa hiljaa sekä hallitusti. Nuo reiät voidaan tehdä laser-poralla, ja jos niitä on tarpeeksi, ja ne pidetään auki, niin silloin tuo vulkaani voisi olla purkautumatta.

Kuitenkin on toinen tapa hallita tulivuoria, ja se perustuu siihen, että niiden kraaterit räjäytetään auki tai purkautuvan tulivuoren magma-tiehyitä aletaan laajentaa esimerkiksi räjäyttämällä sen huippu kappaleiksi, jolloin kapillaari-ilmiön vaikutus ei niin suuri olisi, tai ainakin purkaus voisi sattua ennalta arvattavaan aikaan. Tietenkin esimerkiksi laava-virtojen suuntaa on osattu kääntää jo pitkään esimerkiksi maa-valleilla tai kaivamalla niiden reitille ojia.

Eräässä elokuvassa on mainintoja “avaruussukkulan seismisestä salaisuudesta” , joka on oikeastaan ikään kuin vitsi tai syy lähettää tuon elokuvan päähenkilö mielisairaalaan. Mutta kuten tiedämme, niin vulkanismia sekä maanjäristyksiä on kautta aikojen haluttu hyödyntää esimerkiksi taisteluissa. Kun puhutaan siitä, miten monissa kirjoissa esimerkiksi Kaliforniassa olevaan Sand Andreasin mannerlaattojen siirroslinjaan on asennettu vetypommeja, joilla kyseinen osavaltio saadaan sitten vajoamaan veden alle. Kuitenkaan ajatus maanjäristysten hyödyntämisestä esimerkiksi vihollisen ohjus-tukikohtien sekä muiden bunkkerien tuhoamisessa ei ole mitenkään uusi.


Jo Toisen Maailmansodan aikaan oli Britannian ilmavoimilla käytössään 5000 kilon “Tallboy” sekä 10 000 kilon “Grand Slam” pommeja, joiden tarkoitus oli tuhota saksan sukellusvenetukikohtia, jotka olivat maan sisään kaivettuja bunkkereita. Noiden bunkkerien tuhoaminen maanalaisella shokki-aallolla oli tehokas tapa murskata vihollisen tärkeää infrastruktuuria. Tuon jälkeen on noista pommeista kehitelty ydin-latauksilla varustettuja versioita, joiden tuhovoima riittää myös hyvin panssaroitujen kohteiden tuhoamiseen. Kyseiset seismiset pommit ovat muodoltaan pitkiä sekä kapeita, ja niiden toiminta on sellaista, että ensin laskuvarjo kääntää aseen oikeaan asentoon maahan nähden, jonka jälkeen sen raketti-boosteri käynnistyy.

Tuo ase saattaa olla tandem-ydinpommi, eli kaksi tai useampia tällaisia aseita suunnataan samaan kohteeseen siten, että ne iskevät samaan paikkaan muutaman sekunnin välein, jolloin ne porautuvat lopulta myös kaikkein raskaimmin  panssaroitujen bunkkerien katon läpi. Kuitenkaan tämä väline ei ole se kaikkein pelätyin seisminen ase, vaikka se voidaan pudottaa kohteeseensa maapallon kiertoradalta.


Erittäin pelätty malli liittyy sähkömagneettisen säteilyn hyödyntämiseen tuollaisen keinotekoisen maanjäristyksen luomisessa. Tuossa elektromagneettiseen laitteeseen perustuvassa  ratkaisussa maan sisään luodaan keinotekoinen magmatasku, joka sitten saa aikaan sen, että maa alkaa jossain kohtaan tärähdellä, ja tuollainen ihmisen aikaansaama maanjäristys voi olla todella vaarallinen. Meillä on jo tähän tarvittava tekniikka hallussamme. Eli meidän pitää vain lähettää maapallon kiertoradalle joko passiivinen radio-heijastin tai sitten maan kiertoradalle voidaan lähettää kaksi radiomaseria, joiden avulla sitten maan pinnan alle luodaan valokaari.

Tuollaiset radiomaserit voivat olla joko omavaraisia tarvitsemansa energian suhteen, eli nuo välineet olisi varustettu valtavilla aurinkopaneeleilla. Tai sitten ne voivat toimia siten, että noihin satelliitteihin kohdennetaan valtavan voimakkaita radioaaltoja, jotka se sitten kokoaa ja välittää nuo signaalit maan sisään. Tuollainen väline on äärimmäisen vaarallinen, koska sen avulla voidaan esimerkiksi talojen sisään muodostaa valokaaria, joiden takia ihmiset voivat polttaa itsensä todella pahasti.

Nämä ELF-radioon perustuvat maserit voivat tuhota minkä tahansa ydinsukellusveneen, minkä ne havaitsevat. Tuollainen laitteisto on periaatteessa jo olemassa. Tarvitaan vain kaksi tutkavalvontasateliittia kuten “Lacrossea”, joiden tutkat synkronoidaan samalle taajuudelle, ja sitten ne kohdennetaan samaan maapallon kohtaan, johon syntyy sitten erittäin kuuma valokaari. Toki noiden radioiden ei välttämättä tarvitse olla mitään suunnattuja laitteita, vaan aivan tavalliset tutkat voivat aiheuttaa tämän ilmiön, joten periaatteessa kaksi AWACS (Airborne Warning And Control System)-koneet voisivat toimia tällaisina aseina niin, että niiden tutkat säädetään toimimaan samalla aaltopituudella, jolloin noiden radiosäteiden leikkauskohdassa ilmenee tuo ilmiö.

Eli tässä kirjoitelmassa AWACS tarkoittaa kaikkia maailman tutkavalvontakoneita eikä vain USA:n Boeing E-3 “Sentry” tai Venäjän IL-76 “Mainstay”- koneita, joiden tehtävänä on sekä etsiä maan pinnan läheisyydessä lentäviä maaleja, ja ohjata omien hävittäjien toimintaa alaspäin katsovan tutkansa avulla.  Toki jos nuo koneet on varustettu sopivilla tutkilla, niin niillä voidaan etsiä myös sukellusveneitä sekä bunkkereita. Tuolloin niihin pitää vain kiinnittää ELF-tutka, joka voi läpäistä esteitä tehokkaammin, ja tuota aallonpituutta käytetään myös sukellusveneiden viestinnässä, kun vene on erittäin syvällä meren pinnan alla.

NORAD:issa on epäilty että Kanadaan vuonna 1978 pudonneen KOSMOS-954-satelliitin ydinreaktori liittyy tämän tyyppiseen aseeseen, jolla olisi voitu periaatteessa tuhota esimerkiksi Minuteman-ohjuksia siiloihin. Kun pohditaan Kosmos-954-satelliitin rakennetta, niin kyseessä oli ydinkäyttöinen satelliitti, joka toimi kuitenkin vain vuoden verran. Ja tuollaista valtavan voimakkaalla voimanlähteellä varustettua satelliittia ei tehdä ainakaan vuoden kestävää tehtävää varten.


Noiden tehokkaiden kompaktien reaktorien valmistaminen sekä lähettäminen maata kiertävälle radalle ei mikään kovin helppo toimenpide, koska jos raketti hajoaa kesken lähdön, niin silloin korkeasti radioaktiivista ainetta leviää pahimmillaan pitkin maan ilmakehää. Ja jos kyseessä on tällainen ase, niin se voi rauhan aikana toimia SORSAT(Sea Observation Reconnaissance Satellite)-tehtävissä, ja jos siinä on käytössä ELF(Extra Low Frequency)-tutka, niin niiden avulla voivat nuo satelliitit paikantaa minkä hyvänsä sukellusvenen tai bunkkerin mitä maapallolta löytyy. Ja kun kaksi näistä satelliiteista haarukoi tutkansa radioaallot samaan kohteeseen, niin silloin siinä oleva kohde kuumenee välittömästi erittäin kuumaksi.

http://seisminensalaisuus.webnode.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Will humans survive the sun's red giant stage?

"As the Sun matures into a Red Giant, the oceans will boil and Earth will become uninhabitable." (The Conversation, The sun won’t die for 5 billion years, so why do humans have only 1 billion years left on Earth?) Sooner or later, all stars use their hydrogen. And then they turn into red giants. Sun is a yellow G spectral class star that turns into a white dwarf. But before that, the sun will turn larger.  The sun turns red and that means. It starts to send more infrared radiation. This thing will turn Earth into a hellish temperature that vaporizes water from Earth.  It's possible. That Earth will also vaporize with Venus and Mercury. Some scientists say that we have only 1 billion years to move farther in the solar system. The habitable zone will go to the distance of Jupiter and Saturn, and maybe humans find a safe place in those distant moons.  It's possible that before Sun will grow too large humans make large groups of mirror satellites or large shields that sho...

Research with hypersonic systems is not an easy thing.

"This is an artist’s depiction of a Hyper-X research vehicle under scramjet power in free-flight following separation from its booster rocket. New research into hypersonic jets may transform space travel by making scramjet engines more reliable and efficient, leading to aircraft-like spacecraft. Credit: NASA" (ScitechDaily, Revolution at Mach 10: NASA-Backed Hypersonic Jets Poised to Transform Space Travel) The main problem with hypersonic systems is how to control them on air. If the hypersonic aircraft's body is designed the wrong way, that causes thermal problems. But another problem is this: if the aircraft's shape is wrong, the pressure wave or sonic boom will go past the control surfaces. And those layers will not work in that case. In other cases, if the shockwave nuzzles against the aircraft body, that causes overheating. The next problem is the engine.  The Scramjet engine is the only engine type that can use atmospheric air and create hypersonic exhaust gas....

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru...