Rituaalit on tehty kasvattamaan ryhmään tai yhteisöön kuuluvien henkilöiden yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä myös niiden tehtävä on kertoa henkilön asemasta yhteisössä että myös siitä, kuinka paljon hänelle on opetettu yhteisön tapoja. Kun puhutaan esimerkiksi alkukirkosta, eli ajasta jolloin kristityt olivat salaseuran tapaan toimiva yhteisö, niin tuolloin esimerkiksi ristillä sekä ristin merkillä oli erityinen asema. Näet ristin saattoi kasata kahdesta puusta erittäin huomaamattomasti, ja jos ne kiinnitettiin toisiinsa naruilla, niin tuo rakennelma voitiin purkaa sekunnissa, mikäli noissa naruissa käytettiin vetosolmuja.
Jos olisi käytetty enkelipatsaita, niin silloin tuo patsas olisi löytynyt, ja roomalaiset päässeet vaanimaan tuonne kryptaan, missä opetettiin kristityn tapa- ja käytöskoodistoa. Samoin tuollaisen enkelipatsaan valmistamiseen tarvittiin osaavaa työvoimaa, mikä tietenkin vaaransi yhteisön, koska tuolloin patsaan tekijä voisi ilmiantaa tilaajan. Tuolloin kauan sitten alkukirkko toimi soluissa, mihin kuului 12 henkilöä, jotka sitten istuivat 13. Henkilön opettaessa heitä. Ja tuo 13. henkilö kuului tietenkin ylempiarvoiseen soluun. Tuo määrä oli valittu siksi, että roomalainen kokoontumiskeilto koski nimenomaan tuota ihmismäärää suurempia joukkoja. Koska järjestö oli hyvin verkottunut, niin ratsioissa kuitenkin pääsi henkilöitä karkuun, ja noin varoitukset etenivät järjestössä.
Ristin pystyttäminen tarkoitti sitä, että tuosta lähtien jokainen paikalla olija oli vaitiolovelvollinen asioista mitä puhuttiin, ja jos tuo asia sattui unohtumaan, niin silloin saattoi kristitty päästä koirien ruuaksi Colosseumille. Ilmaan vaatteiden päälle piirretyllä ristin merkillä ilmoitettiin se, että henkilöt olivat valmiit keskustelemaan annetusta aiheesta. Ja kun pöydän päässä istuva mestari piirsi merkin ilmaan, niin opetus voi alkaa. Kun tuo opintopiiri istui alas, niin silloin tietenkin he paljastivat päänsä, jotta he olisivat varmoja toistensa henkilöllisyydestä. Ja jos he laittoivat huput päähän takaisin, niin silloin se oli merkki ratsiasta. Siellä tietenkin käytettiin vain etunimiä, jotta tuon ryhmän jäsenen jäädessä kiinni, niin hän ei edes kidutettuna voinut paljastaa toisten nimiä tai henkilöllisyyttä.
Tällöin risti hajotettiin sekä viini nostettiin pöydälle, jotta he eivät olisi jääneet kiinni. Toki noissa tilaisuuksissa oli muitakin merkkejä ja tunnuksia, joilla muita varoitettiin siitä, jos joukossa oli petturi. Samoin jos jollekin oli luvattu jotain petoksesta, niin se piti heti näyttää ryhmän edellyttämällä tunnuksella. Se miksi noissa opintopiireissä oli aikoinaan vain samanarvoisia jäseniä, johtui siitä että heidän haluttiin keskustelevan vapaasti noista tuolloin erittäin tulenaroista asioista, eli solun johtaja kävi ensin antamassa heille tehtävän, ja jätti nuo henkilöt sitten pohtimaan noita asioita keskenään ja sitten hän kävi kuuntelemassa vastauksen, tai oikeastaan hakemassa noiden henkilöiden kirjoittaman raportin sieltä, mihin hän sen oli käskenyt jättää.
Usein hän myös valmisti tuon pöydän, jotta voisi sitten poistua huomaamatta paikalta, ja ehtoollisviini takasi sitten tapahtuman uskottavuuden, eli nuo henkilöt istuivat muka iltaa, ja tietenkin piti suun haista tuolloin viiniltä, kun he poistuivat paikalta. Väkivallan kieltäminen tietenkin vahvisti yhteisön vahvuutta, koska silloin ei kukaan vihannut toista, ja myös se että miekkoja ei kuljetettu tapaamisiin takasi sen, että tuo ketään ei tarkastettu niin helposti, koska tappoasetta ei näkynyt missään. Eli miekka saattoi merkitä sitä, että roomalainen katupartio saattoi tarkastaa miekan kantajan sekä kuulustella häntä, jotta tuon henkilön aikomukset tulisivat ilmi. Ja jos miekkoja ei tuotu taloon, niin silloin tietenkään legioonalaisia ei niin paljon näkynyt sen ympärillä. Kirkonkirous tarkoitti sitä, että jos joku tuosta ryhmästä teki ilmiannon, niin häntä sitten etsittiin, ja missään nimessä nuo henkilöt eivät olleet mitenkään erityisen pidettyjä kenenkään silmissä. Ja kuten Juudakselle tapahtui, niin heidät löydettiin usein hirrestä roikkumasta äkillisen masennuskohtauksen jäljiltä.
Comments
Post a Comment