Radio-ohjattava Hummer H3 https://www.motor1.com/news/1705/full-size-remote-control-hummer-h3/ |
Tänään sitten on esitelty kaksi uutista, joiden luulisi aiheuttavan keskustelua esimerkiksi ICT-alalla, ja toinen koskee tietokoneistetun auton kauko-ohjaamista helikopterista peliohjaimella, ja toinen sitä, että keinotodellisuuden välittämiseen laseihin ei vielä riitä tekniikka. Itseasiassa virtuaalitodellisuus-näyttöjä on ollut saatavilla jo ainakin 1990-luvulta saakka, mutta nämä välineet ovat melko painavia, joten varmaan Applen pomo tarkoitti linjauksissaan sitä, että kadulla käytettäviin keinotekoista todellisuutta hyödyntäviin laseihin ei vielä riitä tekniikka.
Se miksi tästä asiasta tässä kirjoitan, on se että se mikä osa noissa välineissä itse asiassa pettää on niiden virtalähde. Sen takia katu-uskottava VR-laitteisto vaatii vielä repussa kannettavan virtalähteen. Kuitenkin noiden laitteiden kehitys on edelleen käynnissä, koska niitä halutaan hyödyntää sekä sotilas- että siviilipuolella. Yläkuvassa muuten on radio-ohjattava Hummer, joten tietenkään Nissan ei ole ainoa, joka on kiinnostunut tällaisesta teknologiasta. Kun taas puhutaan siitä, kuinka Nissanin superautoa ollaan ohjattu helikopterista, niin tämä saattaa kuulostaa todella hienolta asialta. Mutta samalla voidaan sanoa, että jos tuo tekniikka toimii helikopterista käsin, niin se toimii myös kiinteästä asemasta GSM-verkon yli käytettynä.
Ja tällaisesta tekniikasta ollaan kiinnostuttu monissa valtiollisissa sekä yksityisissä laitoksissa päällä maan. Kauko-ohjattavia autoja ollaan pikku hiljaa tuomassa tavallisten ihmisten saataville, vaikka jo vuosikymmeniä sitten on vieraille taivaankappaleille lähetetty kauko-ohjattavia ajoneuvoja, joista ensimmäisiä olivat Neuvostoliiton Lunokhod 1 ja 2 luotaimet, jotka lähetettiin Luna-17 ja -21-luotainten mukana Kuuhun vuosina 1970- ja 1973. Noita hiukan keittopataa muistuttavia ajoneuvoja ohjattiin Maasta käsin radioteleskoopin avulla, ja ne edustivat aikansa edistyksellisintä robottiteknologiaa. Myöhemmin sitten NASA kehitti "Project Roverin" yhteydessä sellaisia ohjausmenetelmiä, että myös kauempana Maasta eli Marsissa sekä tulevaisuudessa myös Jupiterin sekä Saturnuksen jäisissä kuissa olevia ajoneuvoja voidaan kontrolloida Maasta käsin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_rover
Tämä tekniikka perustuu siihen, että luotaimen tai ajoneuvon liikkeet maassa ikään kuin äänitetään, ja tuo tallenne sitten lähetetään kohti Marsia, ja tuossa tietenkin käytetään hyödyksi luotaimen tekemiä laser-skannauksia ja myös säädettävää kaltevaa tasoa, jossa luotaimen identtistä kopiota liikutellaan, jotta saadaan tietää selviytyisikö se mahdollisesti tuosta rinteestä. Tuo Nissanin tai googlen idea ohjata autoa peliohjaimella muuten on verraten uusi, koska aikaisemmissa malleissa on käytetty yleensä ralli-settiä, joka pitää sisällään polkimet sekä ratin. Ja ajaja on ollut yhteydessä auton kanssa autossa olevien kameroiden välittämän kuvan avulla.
Noissa autoissa pitää muuten olla paljon parempi tietojen käsittelyä koskeva kapasiteetti kuin vastaavassa lentokoneessa, koska ne joutuvat väistelemään esteitä, jotka tulevat ehkä yllättäen tielle, ja jos yhteys autoon katkeaa, niin silloin sen automatiikka joutuu autonomisesti korjaamaan auton toimintaa vaaratilanteissa. Kuitenkin peliohjaimella ollaan ohjattu lennokkeja sekä UCAV-koneita jo pidemmän aikaa. Eli mitään uutta ei noiden ohjainten käyttö miniatyyrin kokoisilla laitteilla tapahtuvassa ilmailussa ole, ja tietenkin esimerkiksi RC-helikoptereiden kautta niiden käyttöä on alettu harkita mm. Predator-taistelu-lennokeissa, joiden toimintaa voidaan ohjata virtuaaliselta näytöltä ja niiden hallintaan voidaan käyttää joystickiä tai muita vastaavia laitteita, joita yleensä tapaa pelikäytössä.
https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/nissanin-superautoa-ohjattiin-pleikkarin-ohjaimella-helikopterista-kasin-eeppista-settia/6613874#gs.CDGz2jw
https://www.mtv.fi/lifestyle/digi/artikkeli/apple-pomo-cook-tekniikka-ei-viela-valmista-lisatyn-todellisuuden-laseihin-emme-valita-ensimmaiseksi-ehtimisesta/6613960#gs.pR2SVgc
Comments
Post a Comment