Skip to main content

Miten taulujen alkuperää tutkitaan, ja miten museoiden ja keräilijöiden pitää varautua high-tech-työstömenetelmien avulla tehtyihin väärennöksiin?


Maailma tarvitsee sankareita sekä esikuvia, on ikuisesti toistettu väite. Kun puhutaan asioista, joista ihmiset eivät aina edes halua tietää mitään, niin silloin niitä asioita voidaan aina vähätellä. Se että jotain pääkaupunkiseudun asukasta ei kiinnosta se, miten Enontekiön kunnassa asioita hoidetaan on aivan ymmärrettävää. Eikä varmaan ketään meistä suomalaisista oikeasti kiinnosta mikään New Yorkin kaupungin paikallispolitiikka, ellemme sitten oikeasta tee tuosta asiasta jotain gradua tai muuta vastaavaa tutkielmaa, jonka otsikko voisi olla “Miten amerikassa tehdään kunnallispolitiikkaa?”. Kuitenkaan meidän ei tarvitse aina uskoa kaikkea, mitä meille sanotaan tai kerrotaan.


Ettehän tekään usko kaikkea mitä minä sanon, ja se varmaan on myös ihan hyvä asia, ja tässä sitten vielä sellaisen asian sanon, että myös historia muuttuu ajan myötä, ja tietenkin uudet arkeologiset löydöt, jotka perustuvat uuden sukupolven välineisiin, kuten lasertekniikkaan sekä plasmaspektroskopiaan. Kun puhutaan muinaisten asiakirjojen avaamisesta, niin tietenkin tällaiset korvaamattomat muinaishistorialliset papyrukset sekä pergamentit täytyy avata tyhjiökammiossa, missä happi eivätkä muut kaasut pääse vahingoittamaan niiden pintaa. Samoin tyhjiöön perustuvaa steriloimista käyttäen voidaan myös hyönteiset tappaa taulujen sekä kankaiden pinnalta, joten tauluja kannattaa säilöä tyhjiökaappeihin, joista ilma on vedetty täysin pois.


Tällä tavoin esimerkiksi “Kuolleenmeren kääröistä” voidaan ainakin osa pelastaa, koska tyhjiö tappaa pergamentin pinnalla olevat pieneliöt. Yksi upeimpia keksintöjä arkeologian alalla on skanneri, jolla muutenkin kopioidaan asiakirjoja monissa toimistoissa. Samoin jo pahasti hapertuneiden kirjoitusten pelastaminen onnistuu tekstin osalta kuvaamalla niitä kameralla, jotta teksti saadaan tallennettua digitaaliseen muotoon. Kuitenkin edelleen käytetään Radiohiili-14-menetelmää,  jotta tuon kirjoituksen ikä saadaan määritettyä.


Mutta muinais-esineisiin liittyy se vaara, että uuden sukupolven tuotantotekniikkaan perustuvien laitteiden, kuten tietokoneen ohjaamien  työstökoneiden ja laserskannerien avulla voidaan tehdä “täydellisiä väärennöksiä”. Tuossa täydellisessä väärennöksessä oikea taulu skannataan laserilla, ja siitä otetaan valokuva, joka sovitetaan skannattuun 3D-muottiin, ja sitten nuo CAM-laitteet sekä tietokoneen ohjaamat maalausvälineet alkavat tehdä tuon mallin pohjalta täydellistä kopiota tuosta maalauksesta. Eli ne leikkaavat joko kankaasta tai puulevystä sopivat palat, ja sitten ne alkavat jäljentää tuota pintaa, kaivertamalla sitä laserilla sekä ruiskuttamalla siihen maalia.


Tällaiset high-tech-väärennökset saattavat tuoda uuden taideväärennösten aallon markkinoille. Ja tässä pitää sitten muuten huomauttaa, että entisajan mestarit maalasivat usein kankaalle, joka sitten kiinnitettiin puulevyyn, jotta taulun kuljettaminen olisi helpompaa. Tuolloin taiteilijat käyttivät usein lakana- tai säkkikangasta, jotta he saivat maalauksen pysymään pinnalla paremmin, ja noita kankaita sai silloin halvalla, kun kuluneita säkkejä tai lakanoita toimitettiin lumpuiksi, niin pieniä palasia niitä sai sitten ilmaiseksi. Ja tietenkin isoja maalauksia voitiin maalata suoraan seinään.

Toki myös isoja kankaita voitiin tilata suoraan kutojilta, mutta tuolloin taulusta pyydettiin etumaksua. Sen tarkoitus oli varmistaa, että tuo henkilö sitten haki teoksen sen valmistuttua. Tuon takia väärentäminen on niin vaikea, koska usein taulujen maalareilla on kaikilla oma tekniikkansa myös materiaalin suhteen. On taiteilijoita, jotka maalasivat vain säkkikankaalle ja toiset taas sitten maalasivat lautapinnalle suoraan.

Comments

Popular posts from this blog

Use virtual "perpetual motion machines" and seawater as energy sources.

   Use virtual "perpetual motion machines"  and seawater as energy sources.  The Archimedean screw can offer almost endless energy sources.  "Robert Fludd's 1618 "water screw" perpetual motion machine from a 1660 wood engraving. It is widely credited as the first attempt to describe such a device." (Wikipedia/Perpetual motion) The term "virtual perpetual motion machine" means a machine. That pulls water to the upper tank using a capillary tube. Then that water will fall through the generator or turbine wheel. The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a "perpetual motion machine", that is impossible because of laws of thermodynamics.  The machine uses differences in pressure levels. But it looks like a " real perpetual motion machine", which is impossible because of the laws of thermodynamics.  The real perpetual motion machines don't use outside energy. And that's why they are not possible.

Will humans survive the sun's red giant stage?

"As the Sun matures into a Red Giant, the oceans will boil and Earth will become uninhabitable." (The Conversation, The sun won’t die for 5 billion years, so why do humans have only 1 billion years left on Earth?) Sooner or later, all stars use their hydrogen. And then they turn into red giants. Sun is a yellow G spectral class star that turns into a white dwarf. But before that, the sun will turn larger.  The sun turns red and that means. It starts to send more infrared radiation. This thing will turn Earth into a hellish temperature that vaporizes water from Earth.  It's possible. That Earth will also vaporize with Venus and Mercury. Some scientists say that we have only 1 billion years to move farther in the solar system. The habitable zone will go to the distance of Jupiter and Saturn, and maybe humans find a safe place in those distant moons.  It's possible that before Sun will grow too large humans make large groups of mirror satellites or large shields that sho

Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.

"Researchers have created a novel metamaterial that can dynamically tune its shape and properties in real-time, offering unprecedented adaptability for applications in robotics and smart materials. This development bridges the gap between current materials and the adaptability seen in nature, paving the way for the future of adaptive technologies. Credit: UNIST" (ScitechDaily, Metamaterial Magic: Scientists Develop New Material That Can Dynamically Tune Its Shape and Mechanical Properties in Real-Time) Metamaterials can change their properties in an electric- or electro-optical field.  An electro-optical activator can also be an IR state, which means. The metamorphosis in the material can thermally activate.  AI is the ultimate tool for metamaterial research. Metamaterials are nanotechnical- or quantum technical tools that can change their properties, like reflection or state from solid to liquid when the electric or optical effect hits that material. The metamaterial can cru